Vragen CDA over mensensmokkel

Datum nieuwsfeit: 27-09-1999

: Tweede Kamer : Mensensmokkel (270999)

Mensensmokkel (270999)

Den Haag, 27 september 1999

Schriftelijke vragen van het lid Wijn (CDA) aan de minister van Justitie

1. Hebt u kennis genomen van het bericht (1) dat dit jaar naar schatting 450 illegale Marokkanen Nederland zijn binnengesmokkeld met hulp van landgenoten die als schoonmaker op de luchthaven werken?
2. Is het waar dat Justitie in februari jl. al op de hoogte was van de smokkelpraktijken, maar toen niettemin hoofdverdachte A. ongemoeid heeft gelaten?

3. Is het waar dat betrokkene pas op 6 juli jl. is aangehouden en zo ja, waarom toen pas?

4. Is het waar dat daardoor tussen 20 april en 6 juli jl. naar schatting nog 249 personen illegaal Nederland hebben kunnen in reizen?
5. Hoe verhoudt deze gang van zaken zich tot de door de Kamer met algemene stemmen aanvaarde motie-Rouvoet c.s. (2), waarin werd uitgesproken dat het niet aanvaardbaar is een misdrijf als bv. mensensmokkel te laten voortbestaan nadat het in het kader van de opsporing is geconstateerd, ook niet met het oog op zwaarwegende opsporingsbelangen?

6. Welke maatregelen denkt u te treffen om een dergelijke gang van zaken in te toekomst te voorkomen?

(1) Parool d.d. 25 september 1999
(2) 25403 / 23251, nr. 30