Nissan waarschuwt voor misleidende mailing

Nissan waarschuwt voor misleidende mailing

(27 September 1999)

PERSBERICHT:

Met het misleidende bericht 'Uw auto is aangekomen' stuurde postorderbedrijf Postina International onlangs een groot aantal Nederlanders een mailing met het nieuws dat ze een Nissan Micra Salsa ter waarde van 19.995 gulden gewonnen hebben. In de mailing worden de lezers uitgenodigd om bij Autobedrijf Palant hun auto op te halen.

Nissan Motor Nederland benadrukt dat deze actie zonder medeweten en zonder toestemming van Nissan plaatsvindt. In andere Europese landen zijn soortgelijke mailings van postorderbedrijven verzonden. Ook daar moeten de geadresseerden naar niet bestaande autobedrijven om de zogenaamd gewonnen Micra op te halen. Het Nissan Autobedrijf Palant is niet bekend bij Nissan Motor Nederland B.V.

In de kleine lettertjes bij de begeleidende brief van Postina, staat bovendien dat de lezer slechts kans maakt op een Micra ter waarde van 19.995 gulden. En daarvoor moet degene wel eerst een testbestelling plaatsen. Ook vreemd is dat de zogenaamde winnaar eerst nog mag aankruisen welke kleur auto hij of zij wil, terwijl de auto tegelijkertijd al bij het autobedrijf zou staan.

In de mailing van Postina wordt de Nissan Micra groot afgebeeld. Middels briefpapier van Autobedrijf Palant wordt gesuggereerd dat dit bedrijf een Nissan dealer is. Dit is zonder toestemming van Nissan gebeurd. Het is duidelijk dat de merknaam Nissan wordt misbruikt.

Inmiddels heeft een groot aantal gedupeerden zich gemeld bij Nissan Motor Nederland om navraag te doen over de zogenaamd gewonnen auto. Nissan Motor Nederland distantieert zich duidelijk van deze actie. De importeur voelt zich aangetast in haar goede naam en zal daarom juridische stappen gaan ondernemen tegen Postina.