Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Verzekeringen en Internet: Klant wil veilige interactie

Datum nieuwsfeit: 28-09-1999
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Verzekeringen en Internet: de klant vraagt om veilige interactie

Voor verzekeringen wordt Internet vooral gebruikt voor het aanvragen van formulieren, brochures of offertes. Daarnaast wil men, behalve het stellen van vragen, zelf ook activiteiten uitvoeren, zoals het uitvoeren van berekeningen en het maken van een persoonlijke analyse. Communicatie via Internet lijkt minder eenzijdig te worden (er komen bijvoorbeeld meer mogelijkheden tot het stellen van vragen) en vereist meer interactie tussen verzekeraar en consument. Dit blijkt uit recent onderzoek dat Pro Active heeft uitgevoerd in opdracht van Delta Lloyd, Generali, Interpolis, Abz Nederland, Reaal Verzekering en Zorgverzekeraar VGZ.

Uit het onderzoek, dat is gehouden onder ruim 1000 Internetgebruikers (zowel consumenten als zakelijke gebruikers), blijkt dat een kwart van de respondenten Internet raadpleegt om informatie over verzekeringen in te winnen. Dit is een lichte daling vergeleken met eerder uitgevoerd onderzoek in oktober 1998. De assurantie tussenpersoon of persoonlijk adviseur is nog steeds de belangrijkste bron van informatie. Maar ook brochures en folders vormen een nog vaak geraadpleegde bron.
Bijna de helft van de respondenten heeft het
afgelopen jaar één of meerdere sites bezocht gericht op verzekeringen en is daarbij vooral trouw aan de eigen maatschappij of bank. Ook naamsbekendheid blijkt weer erg belangrijk te zijn voor verzekeraars en andere verzekeringsaanbieders. Het intypen van de URL (het Internetadres) is namelijk de meest gebruikte manier om op een site te komen. Zoekmachines worden ook veelvuldig ingeschakeld, waarbij vaak de naam van de verzekeraar of het woord "verzekeringen" als zoekterm wordt gebruikt.
Een aanzienlijk deel van de respondenten maakt al gebruik van Internet voor hun activiteiten op het gebied van verzekeringen; het aanvragen van formulieren, brochures of offertes, het stellen van vragen, het uitvoeren van berekeningen en het maken van een persoonlijke analyse. Wel blijkt dat het daadwerkelijk afsluiten van een verzekering via Internet nog weinig plaatsvindt. Een reden hiervoor is dat het gewoon nog niet overal mogelijk is. Ook komt naar voren dat er bij veel mensen onzekerheid heerst over de manier waarop privacy en betalingen worden geregeld. Veiligheid lijkt daarmee een belangrijke belemmering te zijn om Internet voor meer dan informatievoorziening te gebruiken. Daarnaast lijkt het gebrek aan een persoonlijke benadering op Internet ook veel mensen te weerhouden om bepaalde verzekeringszaken via Internet te regelen.
Al met al lijkt Internet vooralsnog voornamelijk een rol te spelen in de informatievoorziening met betrekking tot verzekeringen. Er bestaat echter een grote behoefte aan meer interactie. Ondanks dat het nog te vroeg lijkt om verzekeringen daadwerkelijk via Internet af te sluiten, onderneemt de consument via Internet meer en meer stappen in het verzekeringsproces.
Pro Active is in Nederland marktleider op het gebied van onderzoek en advies voor online communicatie. Wij verrichten baanbrekend onderzoek en consultancy op het gebied van nieuwe media. Hierbij maken wij gebruik van de modernste technieken.

einde bericht

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Tanja Boon via e-mail t.boon@proactive.nl of tel.nr. 020- 5040300. Indien u meer wilt weten over de diensten van Pro Active, kunt u kijken op onze vernieuwde website www.proactive.nl of www.nim.nl.  
 
Pro Active
Online Market Research, Training &
Consultancy
Nijenburg 73b
1081 GE Amsterdam
tel +31 (0)20-5040300
fax -31 (0)20-5040301
www.proactive.nl
 

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie