Politiebericht stad Groningen

Persberichten district Groningen / Haren

Dinsdag, 28 september 1999

Jongen valt tegen auto
Op de Van Iddekingebrug raakte maandagochtend een 13-jarige jongen uit Groningen gewond toen hij door een auto werd aangereden. De jongen was aan het stoeien met enkele vriendjes, toen hij plotseling de rijbaan opliep. Daar werd hij aangereden door een passerende automobiliste. De jongen moest met beenletsel naar een ziekenhuis worden gebracht.

Vrouw beroofd van tas
Op het Hanzeplein is maandagochtend een 80-jarige vrouw uit Groningen van haar tas beroofd. Toen zij op het Hanzeplein liep werd zij door een ongeveer 30-jarige man op de fiets gepasseerd die haar tas van haar schouder rukte. De vrouw kwam daarbij ten val. Zij moest voor onderzoek naar het ziekenhuis.

Poging tot verkrachting
Een 26-jarige vrouw uit Groningen is maandagochtend slachtoffer geworden van een poging tot verkrachting. De vrouw werd nabij de Plantsoenbrug aangesproken door een donkere man, tussen de 25 en 30 jaar oud, gezet postuur, bol gezicht, kroes haar en om en nabij de 1.70 m goot. De man was gekleed in een zwarte jas en spijkerbroek. De verdachte greep de vrouw bij haar kleding en gaf te kennen haar te willen verkrachten. De vrouw wist zich los te rukken en te vluchten, waarbij ze meerdere keren door de man werd geschopt. De politie is op zoek naar getuigen die zich kunnen melden bij de afdeling zeden van het district Groningen/Haren. Tel. 050-5995054.

Winkeldief ingesloten
Een 36-jareige man uit Leeuwarden is maandagochtend ingesloten. De man had bij een parfumeriezaak aan de Herestraat parfum weggenomen. Toen hij betrapt werd en overgedragen aan de politie bleek de man nog 28 dagen celstraf tegoed te hebben. Na verhoor is hij overgedragen aan de parketpolitie.
Op de Kerklaan werd een 37-jarige stadjer aangehouden voor de diefstal van een fles drank. Na verhoor kon ook deze man worden ingesloten voor het uitzitten van een gevangenisstraf van zeven dagen.

Woninginbreker op heterdaad betrapt
Op de Wegalaan is maandagmiddag een 45-jarige man zonder vaste woonplaats op heterdaad betrapt. De man was bezig in te breken in een woning, waarbij omwonenden hem ontdekten. Zij waarschuwden de politie. Nadat de man de woning weer had verlaten konden agenten de verdachte op aanwijzing van de getuigen arresteren. De man werd voor verhoor ingesloten.

Gestolen auto
Een 39-jarige man zonder vaste woonplaats is maandagavond op de Meeuwerderweg aangehouden met een gestolen auto. De man reed in een personenauto op de Europaweg, terwijl het achterlicht defect was. Toen agenten hem daarop wilden aanspreken ging de bestuurder er vandoor. Na een achtervolging door de Meeuwerderwegbuurt, waarbij de snelheid steeds verder opliep, bracht de bestuurder uiteindelijk zijn auto op de Van Sijsenstraat tegen een boom tot stilstand. Vervolgens sprong de verdachte op de inmiddels aangekomen politie auto en vluchtte vervolgens tevoet. Uiteindelijk kon hij na een korte achtervolging worden gearresteerd. Ook een 34-jarige vrouwelijke inzittende werd aangehouden. Bij onderzoek bleek de auto valse kentekens te voeren. Bovendien bleek het voertuig van diefstal afkomstig te zijn. De man werd ingesloten. De vrouw is na een kort verhoor op vrije voeten gesteld.

Vrachtauto is sloot
Op de Middelberterweg raakte maandagochtend vrachtauto met schuimaarde in een sloot. De 32-jarige chauffeur van de vrachtautocombinatie moest uitwijken voor een tegenligger. Hierbij kwam hij in de berm terecht, waarna het voertuig in de sloot kantelde. De Middelberterweg is tot maandagavond 19.00 uur afgesloten geweest. De auto werd door een takelbedrijf op de kant getakeld. De chauffeur is met licht letsel naar een ziekenhuis gebracht.
De vervuilde grond is afgegraven en afgevoerd.

Botsing met bus, vijf gewonden
Maandagavond botste op het Hoendiep een 47-jarige buschauffeur met zijn bus tegen een trekker met oplegger. Beide voertuigen hadden voor het stoplicht staan wachten. Toen de vrachtwagencombinatie weer optrok reed de achter hem rijdende bus tegen de achterzijde. De buschauffeur liep licht letsel op. Ook drie inzittende van de bus moesten voor behandeling naar een ziekenhuis. Terwijl de vrachtwagenchauffeur met nekletsel werd overgebracht naar een ziekenhuis. De bus liep zware schade op. Beide auto?s werden weggetakeld.

Ongeval met Interliner
Een 35-jarige man uit Holwierde kwam maandagavond met zijn auto in een sloot naast de Weg der Verenigde Naties terecht. De man raakte vermoedelijk door aquaplaning de macht over het stuur van zijn auto kwijt. Hij botste vervolgens tegen de achterzijde van een juist passerende Interliner. Vervolgens kwam de man met zijn auto in de berm terecht, waar hij tegen een boom reed en in een sloot tot stilstand kwam. De bestuurder is met onbekend letsel naar een ziekenhuis gebracht. De auto is zwaar beschadigd afgesleept.

Vrouw door messteken in ziekenhuis
Op het Zuiderdiep raakte maandagavond een 24-jarige vrouw door messteken gewond. Terwijl de vrouw over het Zuiderdiep liep werd zij plotseling door haar ex-vriend benaderd. De man stak zonder iets te zeggen de vrouw vervolgens met een mes in de rug, waarna hij vluchtte. De vrouw liep een ernstige steekwond op en zij werd overgebracht naar een ziekenhuis. Het onderzoek naar de man is gaande.

Beroofd van bromfiets
Op de Pop Dijkemaweg is maandagavond een 18-jarige Groninger beroofd van zijn bromfiets. De jongen werd op het fietspad ingehaald door twee verdachten op een scooter. Het slachtoffer werd door beide verdachten van zijn bromfiets geslagen, waarna de beide verdachten met zijn bromfiets in de richting van de Korreweg vluchtten.

Woningbrand
Afgelopen nacht ontdekte een 22-jarige bewoonster van een studentenwoning aan de Koolstraat brand in een kamer van een huisgenote. Nadat de brandweer was gewaarschuwd en de brand had geblust, bleek dat de brand vermoedelijk was ontstaan door een brandende sigaret. De kamer brandde gedeeltelijk uit.

Nadere informatie bij voorlichting regiopolitie Groningen, tel. 050-5995010