65 miljoen Panda-broodjes verkocht

Datum nieuwsfeit: 28-09-1999
Wereld Natuur Fonds Nederland

65 miljoen Panda-broodjes verkocht

Zierikzee/Zeist, 28 september 1999 - Het Panda-broodje is een begrip geworden in de bakkerswereld. Nog steeds ondersteunen consumenten met de aankoop van een Panda-broodje het werk van het Wereld Natuur Fonds (WNF). Onlangs is het 65 miljoenste Panda-broodje verkocht. Ter gelegenheid hiervan zal Z.K.H. Prins Bernhard, president van het Wereld Natuur Fonds in Nederland, op dinsdag 28 september a.s. een in brons gegoten Panda-broodje in ontvangst nemen. De directie van Zeelandia overhandigt daarnaast een zeer grote munt, symbool voor de 6,5 miljoen gulden voor de natuur. Dit is tevens het officiële startsein voor de jubileumactie die Zeelandia in samenwerking met een groot aantal bakkers in heel Nederland zal voeren.

Het Panda-broodje heeft in 10 jaar tijd zijn eigen succesverhaal geschreven. Onder het motto Help de natuur een pootje, eet een Panda-broodje kocht Nederland na 25 januari 1989 massaal het 400-grams brood. Bakkers en consumenten zijn enthousiast gebleven voor dit brood. Dat levert winst op voor de bakkers, maar ook voor de natuur. Van elk verkocht broodje gaat tien cent naar het Wereld Natuur Fonds. Inmiddels is door de samenwerking met Zeelandia en de bakkers dan ook maar liefst 6,5 miljoen gulden bijeengebracht voor de natuur. Niet eerder heeft het WNF zon grote donatie ontvangen van een bedrijvenpartner. Met dit geld is een forse impuls gegeven aan een groot aantal nieuwe natuurgebieden in Nederland. Denk aan het kweldergebied Noord Friesland Buitendijks en het natuurgebied De Kleine Weerd aan de Grensmaas waar het inmiddels fantastisch wandelen is. Met de opbrengst van het Panda-broodje is bovendien gewerkt aan bescherming van de gorilla en de zeeschildpad.

Meer dan 65 miljoen Panda-broodjes in 10 jaar tijd is reden voor een feestje. Tijdens de actie krijgt de consument bij de aankoop van een Panda-broodje een kleurplaat en Tam Tam (jeugdblad van het Wereld Natuur Fonds) cadeau. De kinderen kunnen de kleurplaat inleveren bij hun eigen bakker. Deze kiest uit alle inzendingen de mooiste kleurplaat. De winnaar krijgt twee vrijkaartjes voor de speciale theatershow Bart & Hupie en het vreemde geluid, met dieren- en kindervriend Bart Bosch. Hupie is de mascotte van de WNF-Rangerclub. De deelnemende bakkers zijn duidelijk herkenbaar; hun winkel is versierd met speciale vlaggetjes, met Panda-broodje verpakkingsdozen en een deurposter.

Op 25 januari 1989 is door Zeelandia-directeur G. Rietveld op Paleis Soestdijk het eerste Panda-broodje aangeboden aan Z.K.H. Prins Bernhard. Nu, ruim 10 jaar later, ontving Prins Bernhard uit handen van de Panda-broodjes bakker Hazenberg en de heer Van Strien van Zeelandia een bronzen Panda-broodje, symbool voor het 65 miljoenste Panda-broodje dat onlangs is verkocht. De bakkers kopen een kant en klare mix van Zeelandia, waaraan alleen gist en water hoeven worden toegevoegd. De mix is samengesteld uit de wereldnatuurproducten volkoren, tarwe, rogge, zonnebloempitten, gierst, soja, rijst en maïs. De krokante korst en het WNF-ouwel geven de eetbare Panda-poot een eigen karakter.