Eurogewenning: dubbele prijsaanduiding vanaf 1 juli 2001

Datum nieuwsfeit: 28-09-1999
Consumentenbond

Eurogewenning: dubbele prijsaanduiding vanaf 1 juli 2001

Raad Nederlandse Detailhandel, de Nationale Winkelraad van MKB-Nederland en Consumentenbond sluiten convenant

In Nederland zal de detailhandel elk artikel of schap in de winkel dubbel gaan prijzen van 1 juli 2001 tot het eind van de duale fase (de periode waarin de gulden en de euro als wettig betaalmiddel naast elkaar bestaan). Voorafgaand aan 1 juli 2001 worden winkeliers gestimuleerd om andere informatiemiddelen in te zetten om op die manier de consument reeds te laten wennen aan de komst van de chartale euro. Dit zijn de Raad Nederlandse Detailhandel en de Nationale Winkelraad van MKB-Nederland met de Consumentenbond overeengekomen. De betrokken partijen hebben hiertoe vandaag een convenant ondertekend.

Eurogewenningsinformatie is een belangrijk hulpmiddel voor de consument om te wennen aan de waarde van de euro. Die informatie kan op verschillende manieren worden gegeven, afhankelijk van de aard en de feitelijke mogelijkheden van een branche of de individuele onderneming. Belangrijkste afspraak in het convenant is volledig dubbele prijsaanduiding vanaf 1 juli 2001. In winkels zullen alle prijsaanduidingen op of bij een artikel in guldens worden vergezeld van bijbehorende prijzen in euro's. De volledig dubbele prijsaanduiding geldt tot het einde van de duale fase.
Er zal hierbij wel ruimte zijn voor afwijkend 'maatwerk' per branche omwille van doelmatigheid.

Voorafgaand aan 1 juli 2001 worden winkeliers gestimuleerd in ieder geval een of meerdere minder vergaande vormen van gewenningsinformatie in te voeren. In het convenant staat naast volledig dubbel prijzen een groot aantal andere categorieën van gewenningsinformatie, waaronder het dubbel prijzen van artikelen in advertenties en etalages, en het beschikbaar stellen van omrekenhulpmiddelen in de winkel. Winkeliers behouden de creativiteit tot het verzinnen van aanvullende methoden. Volgens het convenant is het de bedoeling dat de gewenningsinformatie in de loop van de tijd toeneemt.

Ná de duale fase kan de hoeveelheid gewenningsinformatie snel worden afgebouwd. Onderzoek heeft uitgewezen dat consumenten dan sneller worden gestimuleerd om in euro's te rekenen. Om na te gaan of en in welke mate de detailhandel daadwerkelijk eurogewenningsinformatie geeft, zal in april 2000 een 'euromonitor' worden uitgevoerd. De winkeliers zal dan voornamelijk worden gevraagd welke gewenningsinformatie zij reeds toepassen en in de nabije toekomst zullen inzetten. Afhankelijk van de uitkomsten van deze monitor volgt nader onderzoek. Zonodig worden bedrijven door de koepelorganisaties gestimuleerd alsnog hun inspanningen te verhogen.

De drie betrokken partijen zijn verheugd met dit convenant. De partijen zijn nader tot elkaar gegroeid. "Detaillisten worden op het goede spoor gezet en krijgen handreikingen hoe de consument op een goede manier te informeren, zonder dat dit al te veel inbreuk doet op de bedrijfsvoering. De flexibiliteit binnen het convenant is groot. Er is ruimte voor afwijkend maatwerk", aldus de Raad Nederlandse Detailhandel en de Nationale Winkelraad van MKB-Nederland. "De consument is gebaat bij tijdige gewenningsinformatie en bij een adequate periode dat dit gebeurt. Dit hebben we in het convenant bereikt. Bovendien kunnen individuele winkeliers natuurlijk al eerder overgaan tot het gebruik van eurogewenningsinformatie, zoals nu al op enkele plaatsen gebeurt," aldus de Consumentenbond.