Fiep Westendorp bestelt eerste Kinderpostzegels

Datum nieuwsfeit: 28-09-1999

FIEP WESTENDORP BESTELT EERSTE KINDERPOSTZEGELS
Thema Kinderpostzegelactie 1999: ´Kinderboeken´

Amsterdam, 28 september 1999 - Illustratrice Fiep Westendorp heeft op dinsdag 28 september de door haar zelf ontworpen Kinderpostzegels besteld en daarmee het officiële startsein gegeven voor de landelijke Kinderpostzegelactie 1999. Morgen, woensdag 29 september, gaan zo´n 250.000 kinderen van bijna 6.500 basisscholen op pad om zoveel mogelijk bestellingen te verzamelen voor Kinderpostzegels en wenskaarten. Met de opbrengst van de Kinderpostzegelactie steunt de Stichting Kinderpostzegels Nederland jaarlijks meer dan duizend projecten voor groepen kwetsbare kinderen.

De afgebeelde figuurtjes op de zegels, Jip en Janneke, Otje en Pluk van de Petteflet kwamen bij de eerste bestelling tot leven en arriveerden op een versierde brandweerauto voor het huis van Fiep Westendorp. Nadat de kinderen hadden aangebeld, plaatste Fiep Westendorp haar bestelling op een bestelformulier op reuzenformaat.

Thema ´Kinderboeken´
Het thema van de Kinderpostzegelactie 1999 is ´Kinderboeken´. De figuurtjes Jip en Janneke, Otje en Pluk van de Petteflet sieren de zegels van dit jaar. De afbeeldingen zijn van Fiep Westendorp. De klant kan naast de Kinderpostzegels kiezen uit verschillende wenskaarten. Dorine de Vos tekende de algemene kaarten en de feestdagenkaarten zijn gemaakt door Marie Mul. Brigida illustreerde de kinderkaarten met de figuurtjes Kaas en Koos (van Sesamstraat).

Bestellen
De kinderen nemen de bestelling aan de deur op. Samen met de klant vullen zij het bestelformulier in. De bestelde postzegels en kaarten worden op 10 november, de dag van de uitgifte van de Kinderpostzegels, door dezelfde kinderen afgeleverd.

Projecten
Met de opbrengst van de actie steunt de Stichting Kinderpostzegels Nederland jaarlijks meer dan duizend projecten voor groepen kwetsbare kinderen. Bijvoorbeeld aangepaste speelgelegenheden voor kinderen met een handicap, een gerichte vakopleiding voor straatkinderen en opvang van kinderen die geen dak boven hun hoofd hebben. Meer informatie over de actie en de gesteunde projecten staat op de website van de Stichting Kinderpostzegels Nederland (www.skn.nl).
***************

Noot voor redacties