Werkgelegenheid van werknemers Harry Vos in gevaar

CNV Beroepsgoederenvervoer is een vakgroep van de CNV BedrijvenBond

Dinsdag 28 september 1999

Werk van werknemers Harry Vos in gevaar

Volgens CNV Beroepsgoederenvervoer is de werkgelegenheid van werknemers van Harry Vos Logistics in gevaar. Het transport- en logistiek bedrijf verkoopt in verschillende plaatsen gebouwen en terreinen, waarmee de werkgelegenheid van een tientallen en misschien in de toekomst honderden werknemers in gevaar is. Daarnaast ontstaan - wanneer de werknemers bij de nieuwe eigenaar aan de slag kunnen - grote problemen over behoud van arbeidsvoorwaarden.

Gisteren werd CNV Beroepsgoederenvervoer op de hoogte gesteld van de verkoop van gebouwen en terreinen in Ede (een vestiging met circa 260 werknemers, waarvan honderd chauffeurs) aan Agri Retail per 1 oktober. Dit bedrijf gebruikt opstallen en terrein voor de distributie, die tot nu door Harry Vos Logistics werd gedaan. Hierdoor wordt direct de werkgelegenheid van meer dan dertig personeelsleden bedreigd. Zij hebben namelijk niet de garantie dat zij aan de slag kunnen bij Agri Retail. Daarnaast doemen op langere termijn problemen op voor de chauffeurs. De vestiging Ede van Harry Vos verandert na de verkoop in een standplaats en deze kan van de ene op de andere dag worden verplaatst. De bond is overigens uiterst verbolgen over het feit dat Harry Vos Logistics de bond niet op tijd heeft ingelicht. Volgens de cao is de werkgever verplicht om de bond tijdig op de hoogte te stellen en niet twee dagen van te voren. Daarnaast heeft de ondernemingsraad in Ede geen adviesaanvraag ontvangen van de directie. CNV Beroepsgoederenvervoer vindt dat de verkoop daarom voorlopig niet kan doorgaan.Overigens lijkt het niet tijdig inlichten van vakbonden enigszins symptomatisch te worden. Vooral de grotere transportbedrijven, verenigd in het KNV, overtreden op dit punt de cao.CNV Beroepsgoederenvervoer vindt dat werknemers van bedrijfsonderdelen die worden verkocht, of waarvan het werk naar een ander bedrijf overgaat, in principe mee moeten gaan met het werk. Daarnaast moeten de werknemers een garantie krijgen voor behoud van inkomen en vooruitzichten (onder meer pensioen). Dit soort regelingen bestaat al in de cao's voor de contractcatering en de schoonmaak.

Nadere inlichtingen:

Hans Pasman (bestuurder CNV Beroepsgoederenvervoer) 026 - 495 53 22 (kantoor)

Jan Immerzeel (persvoorlichting) 030 - 6 348 348 (kantoor)