Fins Sonera nieuwe landelijke internetaanbieder

Datum nieuwsfeit: 29-09-1999

GCI HOLLAND PR

Fins Sonera nieuwe landelijke internetaanbieder

'Gratis? Of jij en je vrienden er uiteindelijk iets aan hebben. Kwaliteit en content daar draait het bij ons om.'

Het Finse Sonera, forerunner in data-, media en mobiele communicatie, gaat in Nederland op grote schaal internetdiensten aanbieden. Kwaliteit, content, eenvoud en gemak staan centraal in Sonera's diensten, die vanaf vandaag op Sonera Plaza (www.soneraplaza.nl) beschikbaar zijn. Sonera wil met gepersonaliseerde toepassingen de bruikbaarheid van het internet sterk verhogen. Op Sonera Plaza vind je daarom onder meer actuele en uiteenlopende informatie met gevarieerde toepassingen, Sonera speelt zo in op de informatiebehoefte van met name gezinnen. Tevens gaat het bedrijf, naast het huidige breedband product Sonera QuickNet, ook dial-up internet-aansluitingen aanbieden. Ook hier staan kwaliteit, eenvoud en gemak centraal. Als nieuwe landelijke aanbieder wil Sonera op termijn een top-3 positie innemen. In dat kader worden Sonera Internet en Sonera Plaza in Nederland als A-merk geïntroduceerd. Daarvoor is op 17 september jl. een omvangrijke introductiecampagne gestart. Op 29 september a.s. zal Sonera in Amsterdam ter kennismaking een persbriefing geven waar het bedrijf tevens haar ambities en diensten verder toelicht/demonstreert. U bent van harte uitgenodigd.

Terwijl iedereen het over internettoegang heeft, concentreert Sonera zich vooral op de toepassing ervan in de zin van kwaliteit, inhoudelijkheid en relevantie. Het gaat Sonera om de toegevoegde waarde van internet voor de consument en niet uitsluitend om de toegang. Sonera neemt de bruikbaarheid van het internet - en dus kwalitatief hoogwaardige, gepersonaliseerde content als uitgangspunt voor haar dienstverlening en kiest bewust voor een A-merk in de zin van een kwalitatief, hoogwaardig product tegen een eerlijke prijs. Oftewel geen ingesprektoon bij het inbellen en niet 10 keer per dag wachten omdat de verbinding verbroken wordt. Kwalitatief onderzoek heeft aangetoond dat dit voor de meeste mensen het belangrijkste is en niet of het gratis is.

Gepersonaliseerde content op Sonera Plaza
Remco Westermann, Online Service Provision Director van Sonera Nederland licht toe, 'Of jij en je vrienden er uiteindelijk iets aan hebben. Kwaliteit en content daar draait het bij ons om! 'Je bent nieuwsgierig en wilt meer weten' . 'Wij geven daar met Sonera Plaza een antwoord op. Begrijpelijk en eenvoudig, zodat iedereen, met of zonder ervaring, het internet optimaal kan benutten.' . Sonera Plaza is voor iedere internetgebruiker toegankelijk. Met een 10 man sterke hoofdredactie biedt Sonera Plaza diepgaande content met een persoonlijke benadering om de voordelen van het medium optimaal te benutten. De bezoeker vindt er een 9-tal actuele, overzichtelijke magazines, met daarin allerlei informatie, columns en entertainment, toegesneden op haar/zijn persoonlijke interesse. Daarnaast kun je op Sonera Plaza ook terecht voor allerlei praktische zaken; het verzenden van SMS berichten, het raadplegen van een routeplanner en flightplanner. Ook voor hobby's zoals koken en fashion biedt Sonera Plaza uitkomst met recepten en beautytips. Op die manier wil het bedrijf ervoor zorgen dat het tussen gebruikers en het internet ook écht gaat klikken.

Toegang via Sonera Internet
Sonera Internet biedt toegang tot het internet, e-mail en Sonera Plaza. Het pakket is volgens Sonera voor mensen bedoeld die voor het eerst het internet opgaan, maar ook voor ervaren gebruikers. Eenvoudig, gemakkelijk te gebruiken en een hoog service niveau; dat waren bij de ontwikkeling van Sonera Internet de belangrijkste criteria. Het resultaat is een pakket met een CD-rom die - naast gebruikersvriendelijke installatiesoftware - verschillende tips en handigheidjes biedt. Dat alles om 'het eerste verblijf' op het internet zo aangenaam mogelijk te maken. Ook bevat het pakket een internet 'reisgids'; een pocketboekje dat de lezer stapsgewijs uitlegt wat het internet is en biedt. Voor de services maakt Sonera gebruik van een hoogwaardig, uitgebreid netwerk en geavanceerde systemen.

Voor de distributie van het Sonera Internet pakket werkt Sonera samen met onder andere Betapress B.V. en Ingram Micro. Het volledige Sonera Internet introductiepakket kost in de winkel FL.29,95 voor 3 maanden en het jaarpakket kost FL.99,-.

Sonera Nederland B.V.
Sonera is van oorsprong een internationaal telecommunicatiebedrijf uit Finland met vestigingen en samenwerkingsverbanden in 14 landen. In 1998 bedroeg de omzet van Sonera Ltd. 1,623 miljard euro. In datzelfde jaar bedroeg de winst 0,289 miljard euro. Sonera is internationaal één van de koplopers op het gebied van nieuwe media en mobiele- en datacommunicatie.
In Nederland vormt internet het speerpunt voor Sonera's producten- en dienstenaanbod. Dat blijkt uit de recente overname van Multiweb waarmee Sonera de basis legde voor de landelijke introductie van Internetdiensten. Tegelijkertijd heeft deze overname de marktpositie van Sonera in Nederland sterk verstevigd. Naast overnames doet Sonera omvangrijke investeringen in reclame om een A-merk neer te zetten. Op dit moment zijn bij Sonera 70 mensen werkzaam en het bedrijf verwacht volgend jaar naar 120 mensen uit te breiden.

Sonera Ltd.
Sonera beoogt in Europa een belangrijke speler te worden op de markt voor mobiele en internet-dienstverlening. Hiervoor maakt zij gebruik van de knowhow en diensten die in Finland zijn ontwikkeld. Zo introduceerde het bedrijf Sonera Plaza in mei 1999 op succesvolle wijze in Finland, waar de portal binnen afzienbare tijd de meest populaire site van Finland werd. Sonera heeft in Finland op de consumentenmarkt voor internetaccess een marktaandeel van 42% en neemt 39% van de zakelijke aansluitingen voor haar rekening. Nederland is een aantrekkelijke markt voor Sonera, aangezien de internetpenetratie volgens Morgan Stanley Dean Witter op 12,8% ligt (eind 1998, Finland 30,8%). Volgens het Europese internet rapport dat in juni 1999 uitgebracht is door dit onderzoeksbureau, behoort Sonera in haar huidige vorm tot de 11 Europese bedrijven die in de nabije toekomst optimaal te kunnen profiteren van de Europese internet business. Het rapport geeft aan dat er in Europa 36 miljoen internetgebruikers zijn en dat de gemiddelde internetpenetratie op 8,8% ligt. Morgan Stanley schat dat het aantal Europese internetgebruikers verdrievoudigd naar 100 miljoen gedurende de aankomende vier jaar.

Noot voor redacties