Onderzoek: Topmanagers in onvoorspelbare revolutie

Ernst & Young

Consulting

Topmanagers in onvoorspelbare revolutie

Het is niet te voorspellen welke stormachtige ontwikkelingen de (tele-)communicatie te wachten staan, getuige de groeiende rol van internet en mobiele telefonie. Toch heeft Ernst & Young Consulting een poging gedaan de toekomst in kaart te brengen door 101 CEOs (Commanding Executive Officer) en topmanagers van s wereld grootste communicatiebedrijven (zoals Nokia, Motorola, America Online, Yahoo, AT&T, France Telecom en Microsoft) aan de tand te voelen, waaronder Wim Dik (KPN) en Roel Pieper (voorheen Philips).

'Connected society'
Uit het onderzoek blijkt onder meer dat de connected society grote invloed heeft op de herstructurering van de telecomindustrie die nu gaande is. Om een goede marktpositie te behouden of verwerven is niet
- zoals men zou mogen verwachten - de keuze voor de techniek van breedband (ADSL versus kabel) doorslaggevend, maar het benutten van de klantenrelaties en marketing. Daarnaast zal mobiele telefonie de standaard gaan worden in spraak. Of zoals één van de CEOs het stelde: "Mobile will eat fixed, or traditional telephony".

Verbeterpunten
Volgens een andere CEO gaan de ontwikkelingen zelfs zo snel dat de oude industrie al niet meer bestaat. Naast trends geeft de studie ook aan welke tien punten de telecombedrijven moeten verbeteren om nog een rol van betekenis te kunnen spelen.

Meer informatie
Wilt u meer informatie ontvangen over dit onderzoek, dan kunt u contact opnemen met P.F. Ehrhard, tel.: 030-259 83 52.