REIMS-verdrag postbedrijven: Nieuwe diensten Royal Mail

Datum nieuwsfeit: 29-09-1999

Europees REIMS-verdrag postbedrijven werpt eerste vruchten af voor Royal Mail

NIEUWE SERVICES EN PRIJZEN VAN ROYAL MAIL

Na intensieve besprekingen, onderhandelingen en vele discussies is sinds 1 april van dit jaar het Europese REIMS-verdrag operationeel. Dit is een verdrag over de invoering van een nieuwe betalingsstructuur tussen alle postbedrijven in de EU, inclusief IJsland, Noorwegen en Zwitserland, maar exclusief Nederland. Het verdrag werpt nu al haar eerste vruchten af. Zo introduceert het internationale postbedrijf Royal Mail vanaf begin 2000 een reeks nieuwe services, die makkelijker en voordeliger toegang bieden tot haar wereldwijde netwerk.

Onderlinge betalingen postbedrijven
Het REIMS-verdrag behandelt de invoering van een nieuwe betalingsstructuur voor de zogeheten ‘terminal dues’ en over snellere, meer betrouwbare postbezorging in de deelnemende landen. Terminal dues zijn de bedragen die postbedrijven onderling betalen voor de bezorging van elkaars internationale post. Het nieuwe betalingssysteem voor de terminal dues, is gebaseerd op de werkelijke kosten voor lokale levering. De Europese Unie is van mening dat dit nieuwe systeem eerlijker is dan het oude systeem, dat niet uitging van de werkelijke kosten in ieder land.
De gevolgen
"Dit soort wijzigingen heeft altijd voor- en nadelen, maar op de lange termijn zal iedereen profiteren van de voordelen", zegt Leonora Corden, Royal Mail’s general manager voor Nederland & België. "Doordat de kosten in sommige landen hoger zijn, zullen door het REIMS akkoord de posttarieven stijgen in de EU en de andere landen die de overeenkomst hebben getekend. Een ander, belangrijk en positief resultaat van REIMS is dat wij onze klanten een betere, snellere verwerking van internationale mailings kunnen aanbieden." Strenge eisen
Royal Mail heeft in de afgelopen zes jaar actief deelgenomen aan de REIMS-besprekingen om er voor te zorgen dat de resultaten zullen leiden tot een eerlijkere en betere service aan de klant. Tijdens de besprekingen heeft het postbedrijf ernaar gestreefd dat de nieuwe prijzen direct gekoppeld zouden worden aan de nagestreefde kwaliteitsniveaus. Corden: "Mede dankzij onze inspanningen kunnen prijsverhogingen binnen de REIMS-overeenkomst alleen worden doorgevoerd in combinatie met een hogere servicekwaliteit voor de klant."

Effect op prijzen
Het aandeel van de REIMS-kosten in het nationale tarief van ieder land zullen groeien van 55 procent (sinds 1 april 1999) tot maximaal 80 procent aan het einde van de transitieperiode in januari 2002. Echter, om deze kosten in rekening te brengen, moeten de landen dus wel tegemoet komen aan strenge kwaliteitseisen.
Introductie corporate mail
Royal Mail werkt hard aan verbetering van de efficiëntie om het effect van de hogere kosten voor de klanten zo veel mogelijk te beperken. Daarom wordt begin 2000 een reeks nieuwe services geïntroduceerd die eenvoudiger toegang tot het internationale netwerk moeten bieden. Zo zal Royal Mail ook mail services gaan aanbieden voor het versturen van internationale zakelijke post (corporate mail), zoals facturen, offertes, brochures, jaarverslagen, et cetera. Door de introductie van deze dienst zal een nog groter aantal bedrijven in Nederland van Royal Mail’s services gebruik kunnen maken. "Wij brengen onze klanten natuurlijk regelmatig op de hoogte van de laatste ontwikkelingen met betrekking tot REIMS en het aandeel dat Royal Mail daarin heeft. Als iemand vragen heeft, kan altijd informatie worden opgevraagd bij mij, bij een van onze accountmanagers of bij ons customer serviceteam op het gratis nummer 0800 022 90 32," besluit Corden.
Congres
Tijdens de 19e Direct Marketing Congres & Vakbeurs in het MECC te Maastricht, van 2 tot en met 5 oktober aanstaande, zal Leonora Corden meer uitleg geven over de gevolgen van het REIMS-verdrag. Dit doet zij tijdens de Themasessie Internationaal op dinsdag 5 oktober van 14.00 – 15.00 uur in het congresgedeelte van het MECC.
Amsterdam, 29 september 1999

Noot aan de redactie:
Voor aanvullende informatie en/of interviews kunt u contact opnemen met GCI Holland Public Relations/Public Affairs, Norbert Cappetti of Frank Haagsman, telefoon: 020- 676 86 66. Tijdens de 19e Direct
Marketing Congres & Vakbeurs in het MECC te Maastricht kunt beiden voor vragen en interviews ook mobiel bereiken op: 06 - 21 23 01 27 of 06 – 53 72 21 64.
ncappetti@gci.nl