Ernst & Young manifesteert zich als e-firm

Ernst & Young

Consulting

Ernst & Young manifesteert zich als e-firm

E-commerce, handel drijven via internet, staat nog in de kinderschoenen. Maar één ding is zeker: het gaat explosief groeien. Wie zn organisatie niet snel aanpast, mist de boot. Wie het niet góed aanpast eveneens.

Nieuwe technologieën, nieuwe kansen
Volgens Michel Schöpgens, die zich namens Ernst & Young Consulting bezighoudt met e-commerce, worden de mogelijkheden van internet en draadloze communicatie nog maar mondjesmaat benut. Terwijl e-commerce
- het actief aanbieden van producten via internet en andere elektronische kanalen, zoals e-mail en mobiele telefoons met internetfaciliteiten - een bedrijf veel kosten kan besparen. 'Dankzij nieuwe technologieën en toepassingen kan een onderneming beter inspelen op de wens van de klant en de trends in de markt. Met zogenaamde "build-to-order" systemen hoeft niet méér geproduceerd te worden dan nodig. Het handhaven van voorraden van het eindproduct is dan overbodig, waardoor nauwelijks risico bestaat en minder kosten worden gemaakt.'

Onverwachtse concurrentie
'Voor traditioneel opererende bedrijven zou dat kunnen betekenen dat zij ineens concurrentie krijgen van ondernemingen die voorheen geen enkele rol speelden. Computerfirma Dell zet dagelijks meer dan één miljoen gulden om, dankzij klanten die op internet zelf hun computer samenstellen.' Een ander voorbeeld is online boekverkoper Amazon.com, die vanuit het niets een enorm marktaandeel wist te veroveren en gevestigde bedrijven het angstzweet doet uitbreken.

Klant bepaalt
Waagt een bedrijf zich aan e-commerce (ING investeert bijvoorbeeld dit jaar al 200 miljoen gulden), dan is het bouwen van een internetpagina niet voldoende. De hele organisatie erachter moet erop worden ingericht. Schöpgens: 'Een willekeurige fietshandelaar moet zich wel bewust zijn van de consequenties als hij zijn assortiment aanbiedt via internet. Als iemand in Timboektoe een fiets bestelt, moet die fiets daar ook afgeleverd kunnen worden.'

Verandering van strategie
De keuze van de juiste systemen is daarom essentieel. Niet alleen neemt de stroom aan informatie aanzienlijk toe omdat mensen via internet gemakkelijker bestellingen doen en brochures opvragen. Ook de (technische) processen veranderen totaal. "Een bedrijf maakt niet meer zelf uit hoe groot de productie is... de klant bepaalt uiteindelijk wat geproduceerd moet worden. Bedrijven kunnen daarom beter energie stoppen in het vergroten van de merkbekendheid bij de consument." Bedrijven als Dell en Cisco bewijzen dat e-commerce werkt. Cisco, een leverancier van computernetwerken, behaalt inmiddels 85% van de omzet via e-commerce.

Ernst & Young als e-firm
Ernst & Young manifesteert zich nadrukkelijk als e-firm en heeft volgens Schöpgens één en ander voor op de concurrentie. 'E-commerce is een behoorlijk ingreep in een organisatie. Het raakt de IT-organisatie, de personele organisatie, het productieproces; maar ook financiële, juridische en fiscale aspecten spelen een belangrijke rol, omdat bedrijven te maken krijgen met allerlei locale wettelijke bepalingen in verschillende landen, zoals garantie- en BTW-regelingen. En juist die complexe en brede kennis heeft Ernst & Young nationaal en internationaal in huis.'

Meer informatie
Indien u meer wilt weten wat e-commerce voor uw bedrijf kan betekenen, kunt u contact opnemen met Michel Schöpgens , tel.: 030-2597724.