Nederlands verbod op anti-algen-verf niet gemeld bij EU

Datum nieuwsfeit: 30-09-1999

30 september 1999

Onzekere rechtsbasis Nederlands verbod op onderhoudsprodukt schepen

Na de Securitel-affaire en de inhaalslag die Nederland toen heeft moeten maken om nationale besluiten aan te melden bij de Europese Commissie om ze rechtsgeldig te maken, heeft Nederland wederom een besluit ten onrechte niet aangemeld. Het betreft hier het verbod van het gebruik van koperhoudende algenaangroeiwerende verf voor de pleziervaart. Het aanbrengen van die verf is in Nederland verboden. Het varen met door deze verf behandelde boten is echter weer wel toegestaan. Daarnaast is de beroepsvaart vrijgesteld van deze maatregel. In principe moet ieder schip regelmatig van een nieuwe algenaangroeiwerende laag worden voorzien omdat anders de vaarweerstand te veel toeneemt.

De HISWA-Vereniging heeft bovenstaande kwestie aangekaart bij het Europees Parlement. CDA-Europarlementariër Ria Oomen-Ruijten heeft in reactie hierop vragen gesteld aan de Europese Commissie. Oomen-Ruijten:"Het verbod vind ik merkwaardig, omdat enkel de pleziervaart verplichtingen worden opgelegd en de beroepsvaart buiten schot blijft. Daarnaast wordt het buitenlandse scheepsonderhoud enkel gestimuleerd omdat het varen met de vervuilende verf niet wordt verboden, maar enkel het opbrengen van de verf. Hiermee is zowel het milieu als het Nederlandse bedrijfsleven niet gediend."

Oomen Ruijten wil van de Europese Commissie weten in hoeverre sprake is van een handelsbelemmering, zoals verboden onder artikel 30 EG-Verdrag. Daarnaast wil zij weten of Nederland voldaan heeft aan de notificeringsplicht. Indien Nederland in gebreke is gebleven vraagt zij naar de plannen van de Europese Commissie om hiertegen op te treden.

Ria Oomen-Ruijten, lid Europees Parlement, telefoon 00.32 2 284 5863 Eduard Slootweg, voorlichter EVP-ED/CDA-delegatie, telefoon 00-32 75 721 280