Voorlichtingsvideo: 'Borstvoeding, een zorg minder'

Datum nieuwsfeit: 01-10-1999

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

September: NIEUWE VIDEO, in coproductie met de NPS

Op donderdag 30 september 1999 vond de feestelijke première plaats van de nieuwe voorlichtingsvideo 'Borstvoeding, een zorg minder', in aanwezigheid van de minister van VWS. Tijdens het officiële gedeelte werd het woord gevoerd door de heer Willem van Beusekom, algemeen directeur van de Nederlandse Programma Stichting, en door mw. dr. Anne Marie Oudesluys-Murphy, kinderarts en voorzitter van de stichting Zorg voor Borstvoeding. Het eerste exemplaar van de video werd aangeboden aan mw. dr. E. Borst-Eilers, minister van VWS.

De voorlichtingsvideo 'Borstvoeding, een zorg minder' is een coproductie van de stichting Zorg voor Borstvoeding en de NPS, waaraan ook de stichting Fondsen-wervingsacties Volksgezondheid en de vereniging Borstvoeding Natuurlijk hebben bijgedragen. In de film volgen we twee gezinnen: Nicolette is in verwachting van haar eerste kind en Barka heeft haar derde baby aan de borst. De video laat zien hoe onzekerheid, vragen èn oplossingen rond borstvoeding geven besproken worden in gezinnen met zowel allochtone als Nederlandse achtergrond. Het accent ligt op het gemak en plezier van deze natuurlijke manier van voeden. Als basis voor discussie in de prenatale voorlichting zal deze video zeker zijn weg vinden in de gezondheidszorg. De film wordt begin volgend jaar door de NPS uitgezonden in de serie het Allochtoon Video Circuit.

Vanaf 1 oktober 1999 is de video te bestellen (bestelnummer 31) bij stichting Zorg voor Borstvoeding, Postbus 2047, 2930 AA Krimpen aan de Lek.

Op één band staan drie taalversies: Nederlands, Nederlands gesproken met Turkse ondertiteling en Berber gesproken met Arabische ondertiteling. De kosten zijn 52,50, inclusief porto.