CDA: Van Dijk bevestigt kritiek op Peper

Van Dijk bevestigt kritiek op Peper

Den Haag, 1 oktober 1999

Van Dijk bevestigt kritiek op Peper

Het rapport van de Commissie van Dijk over de Zuidhollandse Ceteco-affaire geeft, (evenals overigens het rapport van Deloite en Touche en de Brief van minister Peper), volgens de CDA 2e Kamerfractie aan dat het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft gefaald in haar toezichthoudende rol.

Woordvoerder Maria van der Hoeven: "Ik ben benieuwd naar de reactie van Peper op de conclusie van Van Dijk dat zijn ministerie ten onrechte geen relatie heeft gelegd met bepalingen uit Provinciewet en Comptabiliteitswet. Daarnaast blijft voor mij ook nu nog onduidelijk of het ministerie wist van het besluit van Gedeputeerde Staten om de treausury-activiteiten om te bouwen tot een 'profitcentre' voor de provincie. Ook de vraag welke rol BZK heeft gespeeld tussen juni 1997 en juli 1999 is nog steeds onbeantwoord".

Volgens Van der Hoeven is bankieren een taak voor banken en geen overheidstaak. "Waar het in de Ceteco-affaire om draait is een betrouwbare overheid, zowel naar de burgers toe, als in de verhoudingen tussen overheden onderling. We mogen niet naar een sorry-cultuur toegroeien. Bij een betrouwbare overheid gaat het om het dragen van verantwoordelijkheid voor je daden en voor hetgeen je nagelaten hebt. Voor elke politieke ambtsdrager geldt dezelfde eis van betrouwbaarheid en verantwoordelijkheid. Het oordeel over de provinciale bestuurders moet gegeven worden door Provinciale Staten. Daar gaat de Kamer niet over".

De CDA Tweede Kamerfractie zal volgende week donderdag minister Peper aan de tand voelen. Van der Hoeven: "Drie keer heeft de Kamer om informatie gevraagd en antwoord gekregen, desondanks blijven er nog blinde vlekken."

Woordvoerder: Maria van der Hoeven, tel: 070-3182558.

Voor verdere informatie: Voorlichting CDA, Hans van der Vlies, 06-22934604.