Intel lanceert tweede generatie Internet-hosting

Datum nieuwsfeit: 01-10-1999

Intel lanceert tweede generatie Internet-hosting

Eerste Internet-servicecentra operationeel

Nieuwegein, 1 oktober 1999 - Intel introduceert haar nieuwe Internet-hostingactiviteiten onder de naam Intel Online Services, om wereldwijd web hosting van de tweede generatie aan te bieden aan bedrijven. Inmiddels zijn de twee eerste Internet-servicecentra operationeel: een grote faciliteit in Santa Clara en een ontwikkelfaciliteit in Folsom, beide in Californië. Verder realiseert Intel een groot Internet-servicecentrum in Noord-Virginia en zijn er plannen voor centra in Japan en Engeland. Intel verwacht in Europa komend jaar in totaal 12 van dergelijke centra te bouwen. Tot de eerste klanten behoren onder meer de e-Citi unit van Citigroup, Excite@Home Shopping Service en NEC.

Intel Online Services richt zich in eerste instantie op het bieden van tweede generatie Internet-applicatie hosting services. In tegenstelling tot eerste generatie hosting (ook wel aangeduid met co-hosting) waarbij de klant zelf alle hard- en software aanschaft en ook zelf voor de integratie zorgt, neemt de service provider van tweede generatie hosting dit traject geheel van de klant over. Deze benadering zorgt voor een hogere betrouwbaarheid van hosting en een snellere ontwikkeling van e-business applicaties. In aanvulling op het bieden en beheren van de faciliteiten en het netwerk verzorgt het bedrijf zelf de inkoop, integratie en inzet van alle hardware en software die nodig is om de applicaties te draaien. "We denken dat de benadering van Intel Online Services inspeelt op een belangrijke behoefte in een sterk groeiende economie, die wordt gekenmerkt door een dynamische onvoorspelbaarheid van de Internet-vraag," aldus Mike Aymar, vice president van Intel en general manager van Intel Online Services. "Het voordeel van Intel Online Services is de snelle time-to-market die het ontwikkelaars van oplossingen kan bieden, alsook de optimale betrouwbaarheid van de hosting voor klanten."

Eerste centra operationeel
Het centrum van Intel Online Services in Santa Clara maakt deel uit van wat een wereldwijd netwerk van faciliteiten zal worden. Deze faciliteit kan meer dan 10.000 servers herbergen en beschikt over zowel mogelijkheden voor tweede generatie hosting services als voor eerste generatie co-hosting. In het centrum is een zeer hoge serverdichtheid mogelijk en het netwerk is dubbel uitgevoerd en fysiek streng beveiligd.
De ontwikkelfaciliteit in Folsom verzorgt de validatie van nieuwe services en test deze in een productieomgeving alvorens ze op grote schaal in gebruik te nemen. Hierdoor is Intel Online Services in staat een hoge mate van betrouwbaarheid te bieden voor al haar servicecentra.

Intel Online Services kondigt tevens aan dat het volgende grote Internet-servicecentrum komt te staan in Fairfax County, Virgina. Dit centrum zal plaats bieden aan 8000 servers en zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2000 volledig operationeel zijn. De Internet-servicecentra in Japan en Engeland zullen in de eerste helft van 2000 operationeel zijn en de overige Europese centra in de loop van het jaar.

e-Business Solution Alliances
Intel Online Services en UUNET, een MCI WorldCom-bedrijf en een wereldwijd opererend leverancier van Internet-communicatieoplossingen, zijn voornemens samen te werken om gezamenlijk te komen tot een Internet-servicecentrum aanbod, gebaseerd op tweede generatie hosting van Intel en de geavanceerde netwerkdiensten van UUNET. Intel's 'copy exactly' methodologie, serviceintegratie en validatietechnieken staan model voor de tweede generatie hosting services, waardoor deze consistent kunnen worden ingezet in de Intenet-servicecentra van beide bedrijven. UUNET zal samenwerken met Intel om nieuwe netwerkbeheermogelijkheden te creëren voor de Internet-servicecentra door gebruik te maken van geavanceerde routing die voor de hogere end-to-end prestaties zorgen, zoals die vereist zijn door bedrijven die Internet gebruiken voor bedrijfskritische applicaties.

Toonaangevende consultancybedrijven op het gebied van e-business, waaronder iXL, PricewaterhouseCoopers, Proxicom, Pazorfish en US Interactive, kondigen vandaag hun steun aan voor de tweede generatie hosting-oplossing van Intel Online Services. Zij zullen samenwerken met Intel om een voorkeurshostingplatform gebaseerd op Intel Online Services te definiëren, uit te breiden en op de markt te brengen. Dit platform zal de consultancybedrijven in staat stellen om snelle e-business oplossingen te ontwikkelen en deze snel en efficiënt in gebruik te nemen binnen Intels wereldwijde netwerk van servicecentra.

PricewaterhouseCoopers, een toonaangevende dienstverlener, zal direct samenwerken met Intel Online Services om te komen tot de ontwikkeling en toepassing van geïntegreerde e-businessoplossingen, gebaseerd op de nieuwe hosting services van Intel. Deze oplossingen zullen het bedrijf helpen om de investeringen in technologie van hun klanten beter te benutten op gebieden zoals Enterprise Resource Planning en Customer Relationship Management. Intel Online Services zal verder samenwerken met Pandesic om hosting services aan te bieden aan bedrijven die gebruik maken van de Pandesic e-business oplossing. eHobbies.com, die in oktober van start gaat, is een van de eerste Pandesic-klanten waarvoor Intel de hosting verzorgt.

Intel is 's werelds grootste chipfabrikant en een vooraanstaand producent van personal computer-, netwerk- en communicatieproducten. Intel Online Services, Inc., is een dochteronderneming van Intel. Meer informatie over Intel is te vinden op: www.intel.com/pressroom/.

Voor meer informatie:
Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Anneke de Kort, telefoon +31 (0)23 562 82 08.