Nabestaandenverzekering jongere partner gewaarborgd

Datum nieuwsfeit: 01-10-1999
expostbus51

RVD/DV

MINISTERRAAD: Nabestaandenverzekering voor jongere........

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Persbericht Ministerraad
01 oktober 1999

NABESTAANDENVERZEKERING VOOR JONGERE PARTNER GEWAARBORGD IN HET

BUITENLAND

65-plussers die met een partner jonger dan 65 in het buitenland wonen kunnen vanaf 1 januari 2000 hun verzekering voor de Algemene Nabestaandenwet (ANW) op vrijwillige basis voortzetten. Een eventueel recht op een nabestaandenuitkering voor jongere partners van AOW-ers is daarmee gewaarborgd. Dit blijkt uit een voorstel tot wijziging van de Algemene Nabestaandenwet van staatssecretaris Hoogervorst van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Onder de huidige wetgeving zijn mensen die in het buitenland wonen en een Nederlandse langlopende uitkering ontvangen, onder bepaalde voorwaarden verplicht verzekerd ingevolge de Nederlandse volksverzekeringen. Deze verzekeringsplicht eindigt echter op 1 januari 2000 op grond van het Besluit uitbreiding en beperking kring verzekerden volksverzekeringen 1999. Een gevolg hiervan is dat de gepensioneerde die in het buitenland woont, per 1 januari volgend jaar niet meer verplicht verzekerd is voor de ANW zodat bij overlijden de aanspraak op een ANW-uitkering voor de (jongere) partner komt te vervallen. De huidige Algemene Nabestaandenwet biedt hiervoor geen soelaas omdat die alleen de mogelijkheid biedt voor een vrijwillige nabestaandenverzekering in combinatie met een vrijwillige AOW-verzekering.

De ministerraad heeft ingestemd met het voornemen de wetswijziging 1 januari 2000 in te laten gaan.

RVD, 01.10.1999

01 okt 99 15:40