Siemens presenteert 94 inch beeldscherm in LCD-techniek

AD SE 199909.145

Den Haag, vrijdag 1 oktober 1999

Siemens presenteert 94 inch beeldscherm in LCD-techniek voor weergave in kleur

Siemens heeft het nieuwe kleurenbeeldscherm SiVi 94" LCD op de markt gebracht. Deze benaming staat voor Siemens Visualisering op 94 inch in LCD-techniek. Dit grote beeldscherm met een diagonaal van 94 inch ofwel 2,36 meter is door de uitvoering in closed rack system zonder speciale montage-technieken overal op te stellen of in te bouwen. Het nieuw ontwikkelde scherm wordt ondermeer toegepast voor controle- en bewakingsdoeleinden in elektriciteitscentrales en in verkeerstorens van luchthavens. Het scherm is bij uitstek geschikt voor integratie in automatiseringssystemen. Dit is gebleken uit de ervaring die is opgedaan bij multimedia-toepassingen, bijvoorbeeld bij congressen en in installaties voor grote publieks bijeenkomsten.

Het nieuw ontwikkelde scherm vervangt de mobiel opgestelde schermen, waarbij met een zogenaamde beam een beeld vanuit een computerbestand wordt geprojecteerd op een witte achtergrond. Het beeldscherm SiVi 94" LCD is geschikt voor continu gebruik, net zoals de beeldschermen van operatorstations in een centrale wacht of een regelkamer.

Het SiVi '94 LCD-scherm heeft een oppervlak van 1494 x 1868 mm als hoogte- en breedtemaat. SiVi 94" LCD De stabiele metalen behuizing waarborgt de platte vorm van het gehele projecteringsvlak. De constructie als closed rack system maakt tevens de weergave van een afbeelding van de gehele toepassing verdeeld over een aantal schermen mogelijk. Hierbij is een vrijwel naadloze opbouw te realiseren door de afstand van slechts 1,5 mm tussen de onderlinge schermafbeeldingen. Hoogwaardige spiegels en een platte lens verzorgen een beeld met een grote lichtsterkte. Het oplossend vermogen bedraagt 1280 x 1024 beeldpunten. Het horizontale frequentiebereik is 30 tot 90 kHz, het verticale 45 tot 120 Hz. De effectieve RGB-bandbreedte is 200 MHz. De RGB-ingang is geschikt voor vijf BNC-stekers. De gelijkmatige belichting van het gehele oppervlak zorgt voor een contrastrijke afbeelding. Ook vanaf de zijkant is het beeld tot onder een hoek van 55° nog goed te bekijken.

Het SiVi '94 LCD-scherm heeft een automatische regeling van de lichtsterkte en een centrale aansturing voor extra functies zoals "beeld in beeld" en het invoegen van een videobeeld in het scherm. Siemens levert met het beeldscherm een softwareset mee voor het testen, waardoor een comfortabele inbedrijfstelling mogelijk is. In de constructie is een aantal interfaces ingebouwd voor het aansturen van de beelden. Deze interfaces worden door hardware- en softwaremodules ondersteund. Hierdoor is toepassing bij uiteenlopende applicaties mogelijk. Het eenvoudigst is om het scherm aan te sturen vanaf een PC onder Windows NT of Windows 95 waarbij het scherm is aangesloten als een monitor.

Nadere inlichtingen voor de lezer: divisie Industriële Producten en Energieverdeling, dhr. H.A. Brunott, tel. (070) 333 3905

Nadere inlichtingen voor de redactie: afdeling Persvoorlichting, Bernard H. Bos tel. (070) 333 2325