KVGO laat drukkerij van de toekomst zien

Datum nieuwsfeit: 02-10-1999
KVGO

De Heilige Huisjes zijn om!

De KFO en de vkgo (resp. sectie en subvereniging van het KVGO) geven ruimte aan een uniek samenwerkingsproject met en van negen leveranciers. Gezamenlijk zullen zij op zaterdag 2 oktober a.s. in hotel "De Heerlickheijd van Ermelo" een compleet ingerichte "Drukkerij van de Toekomst" laten zien. Dan zal blijken dat deze betiteling eigenlijk onzin is, omdat het om productieapparatuur gaat, die nu al operationeel is in de bedrijfstak, zeker in de klein-formaat markt!

Wat de samenwerking zo uniek maakt is niet alleen het feit dat een aantal concurrenten onder de leveranciers in dit project samenwerkt, maar ook dat op 2 oktober de hele dag op alle machines, druk- en printwerk geproduceerd zal worden voor Vogelbescherming Nederland. Dit vereist een enorme voorbereiding en de diverse besprekingen tussen AB Dick, Bührmann Ubbens, B&S, Canon, Croon, Insad, Kentie, Océ en Tetterode hebben bewezen dat iedereen er zin in heeft om heel Grafisch Nederland te laten zien waar de ontwikkelingen naar toe gaan.

Niet alleen zal er (ook in 4-kleuren en digitaal) gedrukt worden maar ook DTP-en, CTP en conventioneel plaatkopieëren, zw/w printen, klein en groot formaat kleurenprinten en allerlei afwerkingshandelingen zullen te zien zijn. Niet vergeten zal worden de administratie erom heen.

Naast de techniek zal ook veel aandacht worden besteed aan de commerciële kant. Het kleinere "Grafimedia-bedrijf" moet meegaan met de eisen van de opdrachtgever ten aanzien van kostenbewustheid en de wens om zelf min of meer tot (grafisch) voorbereide data te kunnen komen. Hoe laat je als drukkerij snel zien wat je allemaal kan, om daarna meer te verkopen dan de klant aanvankelijk dacht te besteden?

Voorafgaand aan het bezoek aan de "Drukkerij Het Heilig Huisje" zullen de bezoekers een kort seminar kunnen volgen, waarin het concept van de drukkerij zoals die gedemonstreerd wordt, goed toegelicht wordt. Als sprekers zijn daarvoor uitgenodigd: Ad de Groot van Adviesgroep Grafimedia, Peter van Heijningen van het Dienstencentrum KVGO en Henk Oosterhuis, directeur van The Document Factory in Leiden, tevens bestuurslid van KFO. Henk Oosterhuis zal vertellen hoe hij zijn "Heilig Huisje" in de afgelopen jaren heeft omgeturnd tot een zeer marktgerichte digitale print- en drukonderneming.

De KFO en de vkgo verwachten veel van deze eerste vrucht van samenwerking tussen de beide groeperingen. Binnenkort wordt een uitnodiging voor dit evenement gestuurd aan alle leden van het KVGO die binnen de doelgroep vallen. Nadere inlichtingen en een inschrijvingsfolder zijn te verkrijgen bij het secretariaat van de Sectie KFO (020) 543 55 56 of e-mail (kfo@kvgo.nl).