Tiende Landelijke Open Asieldagen

Datum nieuwsfeit: 02-10-1999

TIENDE LANDELIJKE
OPEN ASIELDAGEN

Den Haag, 27 september 1999. Op zaterdag 2 en zondag 3 oktober organiseert de Dierenbescherming voor de tiende keer de Landelijke Open Asieldagen. Tijdens deze dagen kunnen bezoekers een kijkje nemen achter de schermen van het asielwerk en kan men een dier reserveren. Ook worden er in de asielen activiteiten georganiseerd zoals rondleidingen, schminken van kinderen, demonstraties van hondentrainingen enzovoorts. In de afgelopen tien jaar zijn de asielen sterk geprofessionaliseerd. Zo wisten de Nederlandse asielen het plaatsings-percentage van 65%, 10 jaar geleden, te verhogen tot 90% voor honden en 85% voor katten. In vergelijking met de Amerikaanse asielen, die slechts 40% herplaatsen, is dit een uitzonderlijke prestatie, aldus Matthéüs Bleijenberg van de Dierenbescherming. Aankomend weekend openen 99 van de 110 asielen hun deuren en worden er 100.000 bezoekers verwacht. Via het speciale telefoonnummer 0900-0099 (44ct/min) kunnen bezoekers informeren welke asielen in de buurt open zijn op 2 of 3 oktober en wat de openingstijden zijn.

De 110 Nederlandse Honden- en katten opvangcentra vangen ieder jaar zo,n 80.000 dieren op, dat zijn er zo'n 220 per dag. De dieren worden zwervend aangetroffen of door hun baas naar het asiel gebracht omdat men er om een of andere reden niet meer voor kan zorgen. Veel genoemde redenen zijn tegenwoordig echtscheidingen, allergie en verhuizingen. Het beheer van de asielen is in de loop der jaren een professionele zaak geworden. Naast beroepskrachten zijn dagelijks duizenden vrijwilligers in de weer om de verblijven schoon te maken, met de honden te wandelen of katten te knuffelen. Zonder deze vrijwilligers zou het asielwerk onmogelijk zijn.

Meer dieren in het asiel
Het afgelopen jaar nam het aantal aangeboden dieren met maar liefst 16% toe. Het aantal aangeboden honden en katten nam met ruim 10.000 toe van 66.000 in 1997 tot bijna 80.000 in 1998. Zowel het aantal aangeboden katten als honden nam toe. Om het aantal katten op te kunnen blijven vangen werden 1.000 extra kattenhokken bijgebouwd. Ondanks de extra hokken zaten afgelopen zomer alle kattenhokken weer vol. De Dierenbescherming vermoedt dat meer mensen impulsief en ondoordacht aan een hond of kat beginnen. Hierdoor belanden meer dieren in het asiel. De toename van het aantal grootschalige hondenfokkerijen (tot 400 "fokteven") en de vele aanbiedingen via advertenties in kranten spelen hierbij zeker een rol. De Dierenbescherming doet daarom een dringend beroep op het publiek beter na te denken voordat men aan een dier begint. En als men een weloverwogen beslissing genomen heeft vooral eerst naar het asiel te gaan in plaats van naar een fokker.

Sterilisatie/ castratie
Het aantal aangeboden kittens is één van de belangrijkste oorzaken van het kattenoverschot in Nederland. Afgelopen zomer werden bijna dagelijks dozen vol kittens aan asielen aangeboden. Het publiek kan er zelf geen tehuis meer voor vinden en voor de asielen wordt het steeds moeilijker. De Dierenbescherming onderstreept daarom het belang van castratie. Hiermee wordt gewerkt aan het terugdringen van het kattenoverschot en worden voornamelijk de katers makkelijker in de omgang. Om het overschot terug te dringen worden asielkatten onvruchtbaar gemaakt en organiseren vele afdelingen van de Dierenbescherming castratieacties voor particulieren. Zo werden vorig jaar door 53 afdelingen ruim 14.000 castraties gesponsord.

Asielonderzoek
Voor het eerst in de geschiedenis is door de Dierenbescherming een landelijk onderzoek gedaan naar de klanttevredenheid bij Nederlandse dierenasielen. Hieruit blijkt dat 93% van de klanten tevreden is met zijn nieuwe huisgenoot. Van de honden of katten blijft 93% dan ook bij hun nieuwe baas. Het voordeel van een asieldier is dat je het dier terug kunt brengen als het bijvoorbeeld niet gaat met een ander huisdier. Van de klanten maakt 7% van deze mogelijkheid gebruik. Men kan in zo,n geval vaak voor een ander asieldier kiezen. De gemiddelde prijs die een klant voor een kat betaalt is 75 tot 100 gulden en voor een hond 150 gulden. 80% van de klanten vindt deze prijs goed terwijl 86% van de klanten de prijs van asieldieren van tevoren wel lager schat. Ook vindt een ruime meerderheid van de klanten (nl. 81%) dat ze voldoende informatie hebben gekregen over het asieldier, zoals over de gezondheid, het karakter, de omgang met andere huisdieren en kinderen. De overige klanten hadden graag meer informatie gehad over het karakter of de gezondheid van het dier. Vooral voor zwerfdieren is dit vaak niet bekend. 88% vond de service van het asiel goed en het gemiddelde cijfer van de klant is een 7,8. Opvallend was dat 31% van de klanten aangeeft dat het asiel ook +s avonds open zou moeten zijn. Ook vinden 7 van de 10 klanten het belangrijk dat er iemand van het asiel thuis komt kijken om te zien hoe het met het dier gaat en om eventuele vragen te beantwoorden. In de werkelijkheid gebeurt dit bij 4 van de 10 klanten.

De asieldagen worden gesponsord door VSB-fonds, ASN-bank, Nationale Postcode Loterij, Whiskas en Pedigree Pal.

Noot voor redacties