Lotto viert 25-jarig bestaan bij SBS 6

SBS6

LOTTO VIERT 25-JARIG BESTAAN BIJ SBS 6

'25 Jaar Lotto': Speciale Jubileum-Uitzending van 'Weekend Miljonairs'

Zaterdag 2 oktober tussen 20.00 en 21.00 uur, brengt SBS 6 '25 Jaar Lotto', een extra lange uitzending van het spelprogramma 'Weekend Miljonairs' dat in het teken staat van het jubileum van Lotto.

Op zondag 1 september 1974 vond de eerste Lotto-trekking plaats. 'Alle ballen verzamelen' werd al vrij snel ingeburgerd in de Nederlandse samenleving. In die tijd konden deelnemers naast geldprijzen ook een auto, een huis en echt goud winnen. Tot nu toe hebben maar liefst 85.141.481 mensen met Lotto een prijs gewonnen. Hiervan konden ruim 80 personen zich nadien miljonair noemen.

Ter ere van het 25-jarig bestaan van Lotto heeft de organisatie een mailing van 5,5 miljoen feestloten verstuurd naar Nederlandse huishoudens. Een notaris trekt hieruit 400 namen van personen die worden uitgenodigd om naar de studio te komen waar als extra prijs drie cabrioletten worden verloot en diverse andere prijzen. Tien kanshebbers onder het publiek maken kans op de gigantische prijs van 1 miljoen gulden. Door middel van een door Robert gestelde vraag, vindt er een selectie plaats en zal de persoon die de vraag het snelst goed beantwoord, worden uitgenodigd het spel met Robert te gaan spelen. Om 1 miljoen gulden te winnen, moet de kandidaat 15 multiple-choice vragen beantwoorden, waarbij per vraag het geldbedrag wordt verdubbeld.

Tijdens het vragenspel zijn er twee veiligheidsmarges ingesteld. Gaat de kandidaat na vraag 5 de mist in, dan neemt hij of zij in elk geval FL 1.000 mee. Hetzelfde geldt voor vraag 10. Gaat de kandidaat na deze vraag 'dood' dan is het bedrag van FL 32.000 gewaarborgd. In het geval de kandidaat zelf stopt, wint hij of zij het bedrag dat aan de vraag is gekoppeld.

De kandidaat mag de vraag en de antwoorden van tevoren zien, voordat hij of zij besluit te stoppen of niet. Daarbij is er een drietal hulpmiddelen toegestaan. De kandidaat mag een keer een vriend of familielid bellen vanuit de studio om te overleggen als hij of zij het antwoord op een bepaalde vraag niet weet. Daarnaast mag de kandidaat de mening van het publiek inroepen.

Iedereen in de zaal heeft een electronisch kastje waarmee men een antwoord kan doorgeven. Door middel van een statistische grafiek worden de antwoorden afgelezen, zodat de kandidaat kan zien welk antwoord het meest is gekozen. Tevens is het een keer toegestaan de computer te vragen twee foute antwoorden weg te halen, zodat de kandidaat 50 % kans heeft om het goede antwoord te kiezen.

Kijkers kunnen thuis meespelen met 'Weekend Miljonairs' door een gooi te doen naar de prijs van 10.000 gulden.
Een ieder die kans wil maken op deelname aan 'Weekend Miljonairs' kan 0909-8806 (99 cent/minuut) bellen. Om te reageren op de vraag in de uitzending welke ook via promoís wordt uitgezonden bij SBS 6 kan men nummer 0909-0399 (99 cent/gesprek) bellen.

'25 jaar Lotto' wordt geproduceerd door John de Mol Produkties B.V.

Voor meer informatie: Persdienst SBS 6 / NET 5 Telefoonnummer: 020-5225573; fax 020-5225556