Kaderleden FSV geven groen licht voor studie fusie met FNV

Datum nieuwsfeit: 02-10-1999
Nieuws Spoorwegvakbond FSV

Kaderleden geven groen licht voor studie

Utrecht, 2 oktober 1999

Op vrijdag 1 oktober jongstleden hebben de leden van de Vergadering van Afgevaardigden (VVA) gesproken over het hoofdbestuursbesluit: de studie naar een samengaan met FNV sector Spoor. Aan de hand van de studieresultaten zullen de FSV leden, vermoedelijk eind januari 2000, kunnen beslissen hoe de toekomst er uit gaat zien.

De VVA-leden hebben niet onder stoelen of banken gestoken dat zij veel kritiek hebben op de gevolgde procedure, met name de communicatie en het vaststellen van het besluit. Ondanks dat statutair gezien het hoofdbestuur niets valt te verwijten, immers het past binnen haar bevoegdheid om een studie te verrichten, was het wenselijk geweest en past het ook binnen de FSV-cultuur, dat de VVA in een eerder stadium betrokken was geweest bij het voornemen.

Het hoofdbestuur heeft de reden en het belang van de studie nogmaals uitgelegd. Het gaat in de eerste plaats niet om de FSV, maar om de vraag hoe je de belangenbehartiging van leden en de kwaliteit van de belangenbehartiging, naast het creëren van "sterke vakbondsmacht" tegenover de werkgever kunt handhaven en versterken. Dit gezien de versplintering van de NS, het wegvloeien van onderdelen (dus ook leden) buiten de NS en het aanwezig zijn van meer bonden.

Tijdens de VVA hebben enkele afdelingen een motie ingediend. Een motie om geen studie te verrichten maar terug te gaan naar de "roots" van de FSV, dus enkel NS Reizigers. Deze motie haalde het bij lange na niet. Een motie om de studiecommissie van het hoofdbestuur uit te breiden met vier VVA-leden werd ook afgestemd. Wel komt er een ondersteunende werkgroep van de VVA, als afstemgroep voor het hoofdbestuur.

Enkele afdelingen hebben voorts nog enkele studieonderwerpen meegegeven aan de commissie. Zo vinden de VVA-leden ondermeer dat met name de sterke en herkenbare identiteitspunten van de FSV niet verloren mogen gaan. Deze dienen dus meegenomen te worden in de studie.

De VVA heeft voorts vastgesteld dat pogingen om aan te sluiten bij de UOV mislukt zijn, evenals het feit dat de VVMC geen behoefte heeft tot echte krachtenbundeling. Daarnaast is geconstateerd dat de VVMC thans al verder gaat dan machinisten en conducteurs in te schrijven, gezien het feit dat zij toelatingsverzoeken hebben liggen bij andere bedrijven. Een categorale status voor de VVMC is er dus niet meer.

Eind van dit jaar worden de studieresultaten verwacht. Op grond daarvan zullen de FSV-leden kunnen en mogen bepalen hoe de toekomst er voor wat betreft hun belangenbehartiging eruit zal gaan zien.