Promotie: Coalitieformatietheorieen van kabinetsformatie

Datum nieuwsfeit: 04-10-1999

Bron: Dienst Communicatie, tel. (024) 36122 30

Ma 4 oktober 1999, 15.30 uur: promotie mw. drs.
M.W.M. de Vries

Promotie op het gebied van de Beleidswetenschappen

------------------------------------------------------

* Titel proefschrift: Governing with Your Closest Neighbour. An Assessment of Spatial Coalition Formation Theories

* Promotor: dhr. prof. dr. G.E. Lock
* Copromotor: dhr. dr. A.M.A. van Deemen
* Handelseditie: geen

* Woonplaats: Zwijndrecht

In Nederland is de zetelverdeling van de verschillende politieke partijen na afloop van Tweede Kamerverkiezingen wel bekend, maar de vraag wie met wie zal gaan regeren is daarmee nog niet beantwoord. Het blijkt dat kabinetsformatie niet goed voorspelbaar is op basis van analyses van partijprogramma?s. Meer inzicht in het proces van coalitievorming is daarom wenselijk. Een theorie die de uitkomst van het coalitieformatieproces voorspelt, op basis van de op dat moment beschikbare informatie, kan daartoe bijdragen. Thema van dit onderzoek is het vergelijken van coalitieformatietheorie‰n van kabinetsformatie op basis van empirische toetsing in Nederland. Ruimtelijke theorie‰n over coalitieformatie zijn gebaseerd op nabijheid van ideologische of beleidsstandpunten van politieke partijen. De nabijheid van partijposities wordt geanalyseerd met behulp van partijprogramma?s. Andere soorten theorie‰n zijn machtsgerichte en actorgerichte of ‚‚ndimensionale beleidsgerichte theorie‰n. De eerste gaan bij het voorspellen slechts uit van de macht van politici gemeten in zetelaantallen in de Tweede Kamer. De actorgerichte theorie‰n voorspellen kabinetsformatie op basis van een invloedrijke partij. Deze partij is ofwel machtig doordat hij het meeste aantal zetels heeft of doordat hij een centrum positie inneemt.