Inprise ondersteunt C-, C++- en Delphi-ontwikkeling Linux

Datum nieuwsfeit: 04-10-1999

Inprise gaat C-, C++- en Delphi-ontwikkeling onder Linux ondersteunen

Project Kylix voorziet in Rapid Application Development voor Linux-besturingssysteem

Amsterdam, 4 oktober 1999 - Softwareleverancier Inprise gaat een hoogwaardige Linux-ontwikkelomgeving introduceren voor C-, C++- en Delphi-ontwikkeling. Daartoe is een project onder de codenaam Kylix gestart. Het project is gericht op het bieden van de eerste hoogwaardige Rapid Application Development-ontwikkeltools (RAD) voor het Linux-platform. "Inprise maakt nu de stap om de ontwikkeling van Linux-applicaties mogelijk te maken", zegt Dale Fuller, Interim President en CEO van Inprise Corporation. "Wij zijn ervan overtuigd dat we met Project Kylix een RAD-ontwikkelomgeving voor Linux zullen bieden, waarmee snelle en professionele applicatieontwikkeling op basis van Linux mogelijk wordt. We kunnen daarbij steunen op onze Delphi- en C++Builder-producten, waardoor het ontwikkelen van applicaties en het migreren tussen Windows en Linux aanzienlijk sneller kan plaatsvinden."
Project Kylix is volgens de plannen van Inprise een op componenten gebaseerde ontwikkelomgeving voor tweeweg visuele ontwikkeling van grafische gebruikersinterface-, Internet-, database- en serverapplicaties. Aan de basis ligt naar verwachting een nieuwe, snelle C/C++/Delphi-compiler voor Linux, die gebruikmaakt van een Linux-versie van de Borland Visual Component Library (VCL). De Borland VCL voor Linux wordt ontworpen om snelle Linux-applicatieontwikkeling mogelijk te maken en het migreren van Delphi- en C++Builder-applicaties tussen Windows en Linux makkelijker te maken.
Project Kylix is sterk beinvloed door de resultaten van de Borland Linux Developer Survey, die plaatsvond in juli 1999. Dit onderzoek leverde meer dan 24.000 individuele reacties op. De resultaten wezen erop dat ontwikkelaars op zoek zijn naar middelen voor Rapid Application Development, databaseontwikkeling en GUI-ontwerp op basis van Linux. Volgens Inprise zijn die resultaten het bewijs dat het Linux-platform klaar is voor professionele applicatieontwikkeling. Het Project Kylix zal, zo verwacht Inprise, de belangrijke Linux-versies ondersteunen, waaronder Red Hat Linux en Corel LINUX.
"Wij zijn buitengewoon blij met de keus van Inprise voor het Linux-besturingssysteem, omdat het ons in staat stelt onze klanten in de open source-markt beter te bedienen", zegt Paul McNamara, General Manager Enterprise Market Segment bij Red Hat, Inc. "Linux-ontwikkelaars hebben binnenkort de beschikking over Linux-versies van Delphi en C++Builder, twee toonaangevende en gerenommeerde ontwikkeltools."
Corel LINUX is de eerste Linux-distributie die ondersteund wordt door de Rapid Application Development-omgeving van Project Kylix. Dr. Michael Cowpland, President en CEO van Corel Corporation, is blij met deze stap van Inprise, die volgens hem het belang van Linux voor de desktop onderstreept. "Dit is een krachtige combinatie die een nog grotere varieteit van applicaties en functionaliteit biedt voor de Linux-markt."
De nieuwe Linux-ontwikkelomgeving van Inprise komt naar verwachting beschikbaar in 2000.
De Linux Survey
De Borland Linux Survey vond plaats van 9 tot en met 31 juli 1999 op een groot aantal onderling gelinkte websites, waaronder borland.com, Slashdot, Linux Journal, Linux Today en SuSE. Het onderzoek was het grootste onderzoek onder Borland-ontwikkelaars ooit en leverde meer dan 24.000 individuele reacties op. Het onderzoek wees uit dat de meerderheid van de ontwikkelaars plannen heeft voor applicatieontwikkeling en client/server- databaseontwikkeling op basis van Linux.
Inprise
Inprise is een vooraanstaand leverancier van op Internet-technologie voor bedrijven en individuele programmeurs vereenvoudigen. Inprise biedt geintegreerde, schaalbare en veilige oplossingen die wereldwijd populair zijn vanwege hun hoge gebruiksgemak, prestaties en productiviteit. Daarnaast onderscheidt Inprise zich door haar toewijding aan het open platform-principe, en haar ondersteuning aan softwareontwikkelaars over de hele wereld via de on-line gemeenschap community.borland.com. Deze site biedt technische informatie, e-commerce mogelijkheden, services en nieuws op het gebied van applicatieontwikkeling. Inprise is opgericht in 1983. Het hoofdkantoor staat in Scotts Valley in de Verenigde Staten.
Voor meer informatie:
Inprise Corporation