Bruna presenteert Leesweb

Datum nieuwsfeit: 04-10-1999

4 oktober 1999

Bruna presenteert Leesweb De eerste Nederlandse boekencommunity

Bruna presenteert Leesweb, de eerste Nederlandse boekencommunity op internet. Leesweb vormt een onderdeel van de website van Freeler.

Leesweb is een website voor en door lezers. Binnen Leesweb kunnen liefhebbers van boeken met elkaar van gedachten wisselen en actieve bijdragen leveren aan deze site. Dit kan onder andere door middel van recensies, maar ook door middel van de eigen lezerspagina.

Iedere lezer kan een eigen internetpagina maken met zijn of haar favoriete boeken en auteurs. Op deze lezerspagina staan ook alle recensies die hij of zij heeft geschreven. De recensies, lezerspagina's, auteursinformatiepagina's en titelinformatiepagina?s zijn aan elkaar gelinkt, waardoor men door Leesweb kan ?surfen?.

Iedere dag wordt een bekende persoonlijkheid gevraagd naar zijn of haar favoriete boeken. Ook is er dagelijks boekennieuws met het laatste nieuws uit de literaire wereld, recensies van nieuwe boeken uit dag- en weekbladen, en een overzicht van alle literaire evenementen.

Daarnaast kan men een cursus 'Bluff your way into literature' volgen. Hoofdredacteur Olaf van Tilburg stelde een on-line cursus samen voor mensen die op feestjes mee willen praten over literatuur zonder een flater te slaan.

Als men interesse heeft voor een boek, dan kan men dit on-line bestellen bij Bruna. Men kan kiezen voor bezorging thuis of op het werk, of voor afhalen in een Bruna-winkel. Tevens is er een vraag-en-aanbod rubriek waarin leden elkaar boeken aan kunnen bieden en oproepjes kunnen plaatsen. Leeswebleden zullen geen ongevraagde reclamemailings ontvangen.

Leesweb is een activiteit van boekhandelsketen Bruna, waaraan zal worden meegewerkt door freelance journalisten, auteurs en uitgevers. De redactie van Leesweb is onafhankelijk.
Leesweb is te vinden op www.freeler.nl, maar is ook bereikbaar via www.leesweb.nl.

Leesweb zal de komende maanden een groot aantal nieuwe community-elementen toevoegen aan haar website, waarmee de bezoekers nog interactiever met de informatie over boeken en auteurs kunnen omgaan. Ook zal Leesweb zich dit najaar richten op lezers en gebruikers die zelf verhalen willen publiceren.

De volgende onderdelen staan binnenkort op Leesweb:
· Iedere lezerspagina krijgt een gastenboek.
· Lezers kunnen specifieke lezerspagina?s opzoeken.
· Lezers kunnen eigen subcommunities vormen op basis van gezamenlijke interesses.

· Lezers kunnen hun eigen boekenkast invoeren.
· Lezers kunnen hun eigen verhalen publiceren, met hulp van andere lezers.

· Lezers kunnen hun eigen boek samenstellen.
· Schrijversworkshop in samenwerking met uitgevers.

Ter informatie:
Bruna is een detailhandelsonderneming die actief is op de markt van boeken, cd-roms, tijdschriften, papier- en schrijfwaren, strips, wenskaarten, dagbladen en computersupplies. In deze branche is Bruna marktleider. De winkelformule Bruna bestaat 131 jaar. Sinds 1996 is Bruna BV een volledige dochter van Postkantoren BV. Bruna bestaat uit twee winkelformules, te weten Bruna (400 winkels) en De Boekelier (100 winkels). Van de in totaal 500 winkels hebben er 200 ook een postkantoor.
De internetsite van Bruna ? www.bruna.nl - is in mei 1999 gekwalificeerd als de beste webwinkel van Nederland, op basis van een kwalitatief benchmark-onderzoek door Pro Active van Retail One. Via de internetsite van Bruna zijn 150.000 boeken en 10.000 cd-romtitels verkrijgbaar, zowel via bezorging als via afhalen in de Bruna-winkel.

Noot voor de redactie,

Noot voor redacties