10.000 euro voor meest klantgerichte zorgproject

Nederlandse Patiënten/Consumenten Federatie / Zorgverzekeraars Nederland

Zeist, 4 oktober 1999

10.000 euro voor meest klantgerichte zorgproject

Initiatieven in de regio die het belang van de patiënt of cliënt bij het verlenen van zorg op een aansprekende manier centraal stellen, komen in aanmerking voor de `Leidschendam 2000 Kwaliteitsprijs' ter waarde van 10.000 euro.

De voorzitters Meerhof van de Nederlandse Patiënten/Consumenten Federatie en Wiegel van Zorgverzekeraars Nederland kondigden deze prijs vandaag aan bij de officiële aftrap van de Kwaliteitsconferentie die op 24 en 25 mei 2000 in Leidschendam wordt georganiseerd. Doel van de prijs is het kwaliteitsbewustzijn bij regionale patiënten/consumenten platforms, zorgaanbieders en zorgverzekeraars te stimuleren.

Verbetering van zorg

Ons land telt veel regionale initiatieven van beroepsbeoefenaren, zorginstellingen, patiënten en consumentenorganisaties en zorgverzekeraars die tot doel hebben de kwaliteit van zorg te verbeteren. Een voorbeeld is het verlenen van zorg aan hulpbehoevende ouderen thuis door een samenwerkingsverband van thuiszorg, verpleeghuiszorg, huisarts en vrijwilligers. Dit soort projecten laat zien dat de patiënt of cliënt daadwerkelijk centraal staat en dat de continuïteit van zorg wordt verbeterd.

Criteria

Om voor de Leidschendam 2000 Kwaliteitsprijs in aanmerking te komen dienen de in te dienen projecten aan een aantal criteria te voldoen. Zo moeten patiënten/consumenten, zorgaanbieders en zorgverzekeraars samen bij het project betrokken zijn. Verder dient er sprake te zijn van een zorgvorm waaraan ten minste twee verschillende typen zorgaanbieders deelnemen. Ook moet het project passen binnen een kwaliteitssysteem en moet er een expliciete meting van doelstellingen hebben plaatsgevonden. De buitenwereld moet van het project op de hoogte te zijn. In zijn algemeenheid moet het project aantonen dat de gebruiker van de zorg daadwerkelijk centraal staat.

Jury

De inzendingen worden beoordeeld door een jury van onafhankelijke leden die expert zijn op het gebied van kwaliteit. Voorzitter is mevrouw Yolande J.M. van der Ven-Otten, oprichtster van Upgrading, een kantoor voor detachering, werving en selectie. Bij het uitzendbureau Content zette zij in 1989 de poot gezondheidszorg op. In 1994 werd zij commercieel directeur van het cateringbedrijf Eurest.

De andere leden zijn: mevrouw prof. dr. Gunning-Schepers, lid Raad van Bestuur van het Academisch Medisch Centrum, de heer T. Jansen M.A, voorzitter van de kring van meesterkoks Les Patrons Cuisiniers, de heer P.J. de Vries, hoofd kwaliteitsbureau van ING Nederland, de heer prof.dr. A.F. Casparie, voorzitter van de stuurgroep Kwaliteitsbeleid Zorgsector en de heer ir. E.W. Paauwe, manager corporate excellence Pink Elephant.