Marktstudie Rabobank: Hotelsector draait uitstekend

Rabobank Nederland

Marktstudie Rabobank: HOTELSECTOR DRAAIT UITSTEKEND
4 oktober 1999

De hotelsector in Nederland draait uitstekend. Voor 3-, 4- en 5-sterren hotels zal de bezettingsgraad in 1999 naar verwachting uitkomen op circa 76% en voor de kameropbrengst wordt in 1999 een bedrag van gemiddeld f 188 verwacht. Beide graadmeters voor de hotelbranche groeiden afgelopen jaren fors. In 1997 was de bezettingsgraad nog 74%, terwijl de kamerprijs met gemiddeld f 171 circa 10% lager uitviel. Een zorg voor de hotelbranche is de schaarste aan voldoende gekwalificeerd personeel. Dit blijkt uit de vandaag door de Rabobank gepubliceerde Marktstudie Hotels. De marktstudie is in samenwerking met het Bedrijfschap Horeca en Catering en de ondernemersvereniging Koninklijke Horeca Nederland tot stand gekomen.

Een trend binnen de hotelbranche is schaalvergroting. De Rabobank verwacht tussen 1998 en 2004 een groei van het aantal hotelkamers met 2,3% per jaar. Het aantal hotels zal echter met 1% per jaar stijgen. De goede economische situatie heeft als gevolg dat gasten zich steeds meer kunnen permitteren. Dit vertaalt zich in een toenemende vraag naar luxe, vooral in het 4- en 5-sterrensegment. De positie van de ketenhotels wordt steeds dominanter. De Rabobank verwacht dat hun aandeel in het totale aanbod in 2004 op 25% zal liggen. In kamers uitgedrukt zal het aandeel op circa 50% uitkomen. Dit laat onverlet dat ook de markt voor kleine onafhankelijke hotels behouden blijft.

De zakelijke markt is conjunctuurgevoelig. Voor de periode 2000 -2004 wordt uitgegaan van een groei van 1,7% per jaar. Behalve hotels in de omgeving van Schiphol, profiteren ook hotels in de nabijgelegen provincies van de groei in het internationale vliegverkeer en de toename van het aantal zakelijke reizigers.

In de conferentiemarkt zet de trend om zakelijke bijeenkomsten in hotels te organiseren door. Voor (internationale) conferenties die 1 tot 3 dagen duren is het hotel de belangrijkste keuze. Het hotel krijgt hier de voorkeur omdat daar confereren en ontspannen in één faciliteit wordt aangeboden.

Ook het toeristisch segment laat de komende jaren een positief beeld zien. Nederlanders gaan steeds vaker op vakantie in eigen land en besteden meer geld tijdens hun verblijf in een hotel. Nederland is daarbij ook in trek als vakantieland bij buitenlanders. In 1998 bezochten circa negen miljoen buitenlanders ons land, waarbij het hotel verreweg de meest favoriete locatie was. Buitenlandse bezoekers waren in 1998 verantwoordelijk voor 14,26 miljoen (53,1%) overnachtingen in een hotel op een totaal van 26,88 miljoen overnachtingen.

Rabobank Nederland Externe Communicatie Telefoon (030) 216 2822/216 2460 Telefax (030) 216 1916