Uitgebreide verkeerscontrole in Utrecht

Ruim Baan/
Utrecht, 4 oktober 1999.

Uitgebreide verkeerscontrole.

De politie van het district Marco Polo heeft donderdagavond 30 september op de Europalaan en de Overste den Oudelaan in Utrecht van 20.00 uur tot vrijdagochtend 02.00 uur een uitgebreide verkeerscontrole gehouden.

De controle was gesplitst in twee delen. Eén deel van de controle was gericht op de overlast, veroorzaakt door de handel en het gebruik van verdovende middelen in de omgeving van het prostitutiegebied aan de Europalaan (de 'Baan').

Het tweede deel van de controle richtte zich voornamelijk op het verkeer in de omgeving van de Europalaan. De actie was een samenwerkingsverband met een groot aantal andere diensten zoals de Regionale Verkeersdienst, het Korps Landelijke Politie Diensten, de afdeling Bijzondere Wetten, de Vreemdelingendienst, de Parketpolitie, de Hondenbrigade, de Douane, de ANWB en Veilig Verkeer Nederland.

In totaal waren 70 controlerende functionarissen betrokken bij de controle.

Resultaten.

In totaal zijn 150 bestuurders van personenauto's en bromfietsen gecontroleerd. Bij 120 voertuigen was iets mis en werden er bekeuringen uitgeschreven. In 1 geval werd onmiddellijk afstand gedaan van de auto omdat de technische staat zodanig slecht was dat verder rijden niet meer verantwoord bleek. De motorkap was zelfs met plakband 'vergrendeld'.

Vijf auto's werden wegens onverzekerd rijden uit het verkeer genomen. Er werden 11 bestuurders aangehouden voor het rijden onder invloed.

Bij de drugsaktie op de Europalaan werden 8 personen aangehouden. Hieronder waren twee drugsdealers, een 32-jarige en een 49-jarige man uit Utrecht. Zij hadden 7 bolletjes harddrugs bij zich. De andere zes mannen bleken afnemers te zijn van de dealers. Twee van hen werden overgedragen aan de Vreemdelingenpolitie.

Met regelmatig terugkerende acties in het gebied rond de Europalaan, wordt getracht de overlast voor de omwonenden binnen de grenzen van redelijkheid te houden.