VNO-NCW wil afspraken met voortijdige schoolverlaters

Datum nieuwsfeit: 05-10-1999
Vereniging VNO-NCW

Leden

Afdeling Public Relations VNO-NCW

Adres/Address
'Malietoren'
Bezuidenhoutseweg 12
Telefoon/Phone
..-31 (0)70 349 01 67
Telefax/Fax
..-31(0)70 349 01 77
Postadres/Postal Address
2509 AA Den Haag
communicatie@vno-ncw.nl

VNO-NCW: school voortijdig verlaten voor baan op termijn schadelijk

Den Haag, 4 oktober 1999 - Leren in combinatie met werk of het volgen van deeltijdonderwijs in combinatie met een deeltijdbaan zijn een goed alternatief voor jongeren die eerder aan de slag willen én voor bedrijven die in hen zijn geïnteresseerd. Dat zegt de Vereniging VNO-NCW in een reactie op voortijdig schoolverlaten door jongeren, die bijvoorbeeld tijdens hun stage een baan krijgen aangeboden. Bedrijven zouden in elk geval met de werknemer afspraken moeten maken, die leiden tot voltooien van de afgebroken opleiding.

In de huidige krappe arbeidsmarkt komt schoolverlaten door jongeren die vóór het afsluiten van een opleiding een baan krijgen aangeboden, op alle onderwijsniveaus steeds vaker voor. De jongere wordt eerder economisch zelfstandig en het bedrijf vervult een vacature. Dit lijkt aantrekkelijk. Op langere termijn is het echter schadelijk. Werknemers zonder diploma zijn veel kwetsbaarder op de arbeidsmarkt dan gekwalificeerde medewerkers. Voor bedrijven blijven goed gekwalificeerde medewerkers ook veel makkelijker inzetbaar op nieuwe of zich wijzigende functies.

Voor zowel jongeren als bedrijven die geïnteresseerd zijn in een eerdere start op de arbeidsmarkt is duaal onderwijs een prima alternatief: een combinatie van leren en werken, waarbij in de studie gebruik wordt gemaakt van de ervaring die de leerling of student in het werk opdoet. De mogelijkheden hiertoe bestaan tot en met het hoger beroepsonderwijs en (experimenteel) bij een aantal universiteiten. Wanneer er geen inhoudelijke koppeling is tussen werk en leren, dan behoort in elk geval deeltijdonderwijs in combinatie met deeltijdarbeid tot de mogelijkheden.