Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

CDA wil verloedering metro-stations Amsterdam aanpakken

Datum nieuwsfeit: 05-10-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

CDA: verloedering Metro-stations Amsterdam aanpakken

Den Haag, 5 oktober 1999

Bij het overleg over de aanleg van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam wil het CDA concrete afspraken over het opknappen van bestaande metro-stations in Amsterdam. Harde toezeggingen van de minister hierover zijn één van de voorwaarden voor het CDA om accoord te gaan met de aanleg van de Noord-Zuidlijn. Daarnaast wil woordvoerder Leers garanties ten aanzien van de financiele risicos, de vervoerswaarde en de gevolgen voor andere (regionale) lijnen.

Gerd Leers: Een belangrijke voorwaarde voor onze instemming is de dringende behoefte aan verbetering van de bestaande metro-stations, met name het centraal Station, het Weesperplein en de Bijlmer. Die stations- maar ook andere- zijn voor reizigers beslist geen aantrekkelijke opstappunten. Als ze er al binnen durven, moeten ze om de trein of metro te halen eerst over drie junks heen stappen en moet het wisselgeld goed opgeborgen worden wil men het niet kwijtraken. En dan heb ik het nog niet over de graffity, het zwartrijden en de algehele verloedering. De bestaande stations moeten opgeknapt worden tot moderne, attractieve en veiligestations veilige stations die ook voor ouderen goed toegankelijk zijn. Wij willen dat de minister hiervoor een Plan van Aanpak met Amsterdam ontwikkelt.

Ook wil Gerd Leers voorkomen dat de aanleg van de Noord-Zuidlijn er uiteindelijk toe leidt dat veel mensen verstoken blijven van goed betaalbaar openbaar vervoer omdat de Noord-Zuidlijn andere lijnen kannibaliseert. Leers: Het ene OV-net mag niet ten koste gaan van het andere. Toch dreigt dat te gebeuren door opheffing van bestaande lijnen 33, 34, 3 en 25 en het wijzigen van bijvoorbeeld tramlijn 5. Er moeten in het vervoers-prestatie-contract afspraken worden gemaakt over vervoer op maat voor met name ouderen. Daar waar een aantoonbare vraag bestaat die niet of onvoldoende met het nieuwe systeem wordt bediend, moet een oplossing worden gezocht via vervoer op maat.

Woordvoerder: Gerd Leers, telefoon 070-3182564

Voor verdere informatie: Bieke Oskam, telefoon 070-3182509

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie