TDA (Bovag): beleid voor schonere brandstof versnippert

Datum nieuwsfeit: 05-10-1999
BOVAG persbericht

Bron: Persberichten
Datum: 5-10-1999

TDA waarschuwt voor versnippering beleid LPG, aardgas en diesel

Voorzitter Frans van Voorst Vader van de Truck Dealer Associatie (TDA), een afdeling van BOVAG, pleit voor een helder en eenduidig beleid van de overheid voor de ontwikkeling van schone dieselmotoren en het gebruik van een alternatieve brandstof als LPG: "Nu is het beleid veel te versnipperd en wordt er heel veel energie en geld geïnvesteerd in kleine projectjes, vooral met aardgas, die toch nooit tot een resultaat van betekenis zullen kunnen leiden. Laten we zoveel mogelijk geld en energie steken in de verbetering van de diesel. En als er dan al een alternatieve brandstof moet komen, kies dan voor LPG, want die is zonder enige twijfel het meest kansrijk."

De TDA stoort zich aan de verspilling die er nu optreedt en ook veel onduidelijkheid tot gevolg heeft. "De ene keer gaat het om een aardgasproject, dan weer LPG, de ene keer af fabriek, de andere keer weer achteraf omgebouwd, aardgasprojecten worden uitgevoerd die eigenlijk alleen maar interessant zijn voor de energiebedrijven die zelf aardgas leveren, laten we daar nou gewoon mee stoppen", zegt de TDA-voorzitter in zijn jaarrede op 5 oktober in Apeldoorn.

De TDA stelt dat de techniek toch een andere route bepaalt dan nu met al die kleine experimenten wordt nagestreefd. De fabrikanten van dieselmotoren worden door de milieueisen (Euro-3 en Euro-4), die over twee jaar van kracht worden, gedwongen veel geld en energie in de ontwikkeling van schone dieselmotoren te steken.
Volgens Van Voorst Vader zal de dieselmotor op de langere termijn ongetwijfeld de meest ingezette motor blijven.
De voorzitter vraagt ook een strak beleid van de overheid voor de verdere ontwikkeling en inzet van LPG als brandstof voor de korte termijn. `Er zullen keuzes moeten worden gemaakt om de industrie de kans te geven efficiënt met de verdere benodigde ontwikkelingen om te gaan. Zoals de zaken er nu voorstaan is het gebruik van LPG in ons land gewoon te duur vanwege de ombouw- en extra onderhoudskosten om als alternatief een redelijke kans te hebben. Als de overheid dit alternatief echt wil, moet het gebruik van deze brandstof krachtig fiscaal worden gestimuleerd'.

Einde bericht.

Apeldoorn, 5 oktober 1999.