HP, MGM en Microsoft debuteren in nieuwe Bond-film

Datum nieuwsfeit: 05-10-1999

Hewlett-Packard, MGM en Microsoft debuteren in nieuwe Bond-film

HP Jornada Palm-size 430se PC inzet in techno-machtsstrijd

Schiphol-Rijk/Brussel, 5 oktober 1999 - Jornada heet het technische hoogstandje dat zijn opwachting maakt in de nieuwe James Bond-productie 'The world is not enough'. Deze film gaat in november in première. De HP Jornada Palm-size 430se PC, draaiend onder het besturingssysteem Microsoft Windows CE, is geproduceerd door Hewlett-Packard. Beide ondernemingen en de filmmaatschappij MGM werken in deze nieuwe James Bond-film samen bij de introductie van de Jornada.

Geheim agent-in-dienst-van-hare-majesteit Bond (Pierce Brosnan) en kernfysicus dr. Christmas Jones (Denise Richards) zijn verwikkeld in een machtsstrijd waarbij zowel de wereldolieproductie als een gevaarlijke kernbom in het geding zijn. Natuurlijk speelt de innovatieve Jornada in de film een cruciale rol. Het kleinood doet in ieder geval meer dan helpen bij een goede dagindeling.

"We verwachten nu niet direct dat de gemiddelde gebruiker met de Windows-gestuurde handpalm PC meteen een nucleaire bom kan uitschakelen. We zien de nieuwe Bond-film echter wel als een leuke en creatieve manier om de draagbaarheid, kracht en 'coolness' van het apparaat te tonen," stelt Jonathan Roberts, general manager van Microsoft's Productivity Appliance Division. "Bond-films zijn vanouds goed in het demonstreren van state-of-the-art technologie. En zo'n nieuwe handpalm PC past in dat thema."

Bij de Bond-campagne die de film onder de aandacht van het publiek zal brengen, werken HP, MGM en Microsoft voor het eerst samen. Deze samenwerking omvat een wereldwijde marketingcampagne en wederzijdse promotie via print-, omroepreclame en online-marketing. De campagne start begin oktober en zal tot in de decemberfeestdagen voortduren.

"We wilden dat dr. Christmas Jones een intelligent, 'cool' stukje gereedschap tot haar beschikking zou krijgen. Het is niet langer 007 die de nieuwste techniek tot zijn arsenaal mag rekenen. Geheel in de geest van 'girl power' passen palm-size PC's zoals de HP Jornada beter bij de Bond-meiden," zegt Keith Snelgroove, senior vice president wereldpromotie van MGM. "We zijn zeer ingenomen om met Microsoft en HP samen te werken en vinden het leuk dat ook zij zich nu tot de Bond-familie mogen rekenen."

Handpalm PC's die onder Windows CE draaien zijn draagbare computers die de gebruikers een hoge mate van vrijheid en flexibiliteit bezorgen. De apparaten zijn overal inzetbaar waar hun aanwezigheid gewenst is. Handpalm PC's helpen niet alleen managers hun dag in te delen, hun agenda bij te houden, hun adresboek te raadplegen en hun e-mail te lezen en te beantwoorden, maar ze lenen zich ook voor het tonen van bijvoorbeeld full colour afbeeldingen, gedetailleerde plattegronden en het laten horen van muziek van hoge kwaliteit.
Meer informatie over de op Windows CE gebaseerde handpalm-PC's en de film 'The world is not enough' op www.microsoft.com/windowsce/jamesbond/.

Hewlett-Packard
Hewlett-Packard is een toonaangevende leverancier van oplossingen en services voor computing en imaging voor zakelijke en thuisgebruikers. De activiteiten van HP zijn gericht op het maximaal benutten van de mogelijkheden van Internet voor zijn gebruikers en de verspreiding van elektronische diensten. De computergerelateerde omzet over het jaar 1998 bedroeg wereldwijd 39,5 miljard dollar. HP is bezig met de oprichting van een aparte organisatie voor de productie van test- en meetapparatuur, halfgeleiders, medische systemen en apparatuur voor chemische analyses. Deze activiteiten genereerden in 1998 een omzet van 7,6 miljard dollar.

Met 123.000 werknemers en een omzet van circa 47 miljard dollar in 1998 is het bedrijf één van de grootste computerleveranciers ter wereld. In Nederland heeft HP vijf vestigingen waar zo'n 3000 mensen werken. Over 1998 bedroeg de omzet van Hewlett-Packard Nederland B.V. circa 2 miljard gulden.

Microsoft
Sinds de oprichting in 1975 heeft Microsoft zich ten doel gesteld om voor de PC software te creëren die mensen waardevolle mogelijkheden biedt, zowel thuis als op het werk en op school. Microsoft's visie 'een computer op ieder bureau en in ieder huis', is nu geïntegreerd met Internet, hetgeen het bereik van de PC en haar gebruikers verruimt. Als 's werelds grootste softwareleverancier levert het bedrijf innovatieve producten die doorlopend worden afgestemd op de behoeften van de klant. Het productaanbod omvat besturingssystemen, server-applicaties, applicaties voor zakelijk en privé-gebruik en tools voor het ontwikkelen van bedrijfsbrede zakelijke en Internet-applicaties. Microsoft biedt tevens online diensten, geeft personal computerboeken uit en levert hardware, waaronder toetsenborden en muizen. De producten van Microsoft zijn geschikt voor vrijwel alle PC's, beschikbaar in meer dan dertig talen en worden in meer dan vijftig landen verkocht.

Noot voor redacties