Stemmingsbeeld optiebeurs van Amsterdam Exchanges

Amsterdam Exchanges

06 Oct 1999 ING het meest verhandeld
Stemmingsbeeld optiebeurs van Amsterdam Exchanges

Met rond de 9.000 callopties en zo'n 6.000 putoptie contracten was ING woensdag goed voor rond de 10% van de totale handel op de optiebeurs van Amsterdam Exchanges. De calls oktober 1999/ 55,00 en januari 2000/52,50 zorgden ieder afzonderlijk voor meer dan 1500 contracten. De put ING/januari/50,00 werd even zovele keren verhandeld. ING bleef woensdag ver boven ABN AMRO waar 7.000 calls en 3.000 puts werden verhandeld, in totaal evenveel als bij Ahold waar het ging om 6.000 calls en 4.000 puts. Bij het Zaanse grootwinkelbedrijf werd relatief de meeste omzet gegenereerd door de call oktober 1999/31,76. Deze serie werd in totaal zo'n 1800 keer verhandeld.

Philips, Koninklijke Olie, Aegon en Elsevier hadden ieder een aandeel van rond de 6% van de totale markt. Bij Aegon waarop in totaal zo'n 8.000 contracten werden verhandeld, was het aantal calls en puts nagenoeg gelijk. Het grootste deel van de omzet kwam van de call en de put april 2.000/80.00. In beide series gingen meer dan 1500 contracten om. Bij Elsevier bestond voorkeur voor putopties: zo'n 5.000 contracten tegen 3.500 calls. Koninklijke Olie waarin 9.000 contracten omgingen, gaf een vrijwel gelijk aantal callopties en putopties te zien. Bij Philips ging met om 6500 calls tegen 2500 puts.

Opties op de AEX-index beheersten zo'n 13% van de markt. In totaal werden bijna 20.000 contracten verhandeld, waarbij het in 11.000 gevallen ging om callopties. De AEX-index die woensdag opende op 551,84 toonde woensdag maar weinig beweging en sloot uiteindelijk 1,22 punten hoger dan de slotkoers van dinsdag.

In totaal werden woensdag op de optiebeurs meer dan 160.000 contracten verhandeld, waaronder 90.000 callopties.

Slotstanden indices

* AEX-index:554,48 (vorig slot 553,26)

* Amsterdam Midkap-index:616,44 (vorig slot 620,58)
* Amsterdam Financials Sector index (AFSX):473,78 (vorig slot 470,93)