Amsterdamse werkmonitor: werkloosheid blijft dalen

Datum nieuwsfeit: 06-10-1999
X Gemeente Amsterdam

Amsterdamse werkmonitor: werkloosheid blijft dalen, ook voor de moeilijkere groepe

In het afgelopen kwartaal heeft de economische groei er andermaal voor gezorgd dat meer mensen aan het werk zijn gegaan. Ten opzichte van Nederland gaat het heel goed met de economie in de Amsterdamse regio en dat is al sinds 1996 het geval. In de afgelopen vier jaar zijn er in totaal zo'n 80.000 nieuwe banen bij gekomen. De meeste daarvan kwamen terecht bij middelbaar en hoger geschoolden. Het aantal banen voor lager geschoolden nam evenwel met 1000 af. Maar het tij voor met name allochtone werkzoekenden lijkt iets te keren. Er is hoop dat er sprake is van een trendbreuk. De daling van het aantal werkloze allochtonen bedroeg in het afgelopen kwartaal namelijk 3%, bijna gelijk aan het gemiddelde van 3,2%. Allochtone werkzoekenden profiteren dus ook steeds meer van de dalende werkloosheid. Het aantal bijstandsgerechtigden vertoont een parallelle tendens: in het tweede kwartaal werden er 870 minder uitkeringen verstrekt dan daarvoor. Het aantal bijstandsgerechtigden is momenteel 53.184

Op dit moment werken er iets meer dan 12.000 mensen op een gesubsidieerde arbeidsplaats. Dat is ongeveer 4% van de werkzame beroepsbevolking in Amsterdam. Het gaat om werk in sectoren als bewaking, kinderopvang, onderwijs en milieu. Het aandeel van Surinaamse en Antilliaanse deelnemers is relatief groot. Dat wordt vooral veroorzaakt door de grote participatie van vrouwen uit die groepen. Voor de zgn. Melkert II-regeling geldt dat slechts 1 op de 6 deelnemers blijkt terug te vallen in een uitkering. De rest vindt derhalve zijn weg naar een reguliere arbeidsplaats, een eigen bedrijf of men wordt op een andere manier inkomensonafhankelijk. De wethouder Economische Zaken en Werkgelegenheid, Pauline Krikke: "Bij mijn werkgelegenheidsbeleid ga ik er vanuit dat in 2002 in totaal 10.000 mensen extra de kans krijgen om via een gesubsidieerde baan los te komen van een uitkering. En natuurlijk door te stromen naar regulier werk. Maar als het zo snel gaat als nu, halen we dat doel al veel eerder.

In Amsterdam werken momenteel 376.000 personen, 3600 meer dan een kwartaal eerder. Er zijn ook 500 bedrijfsvestigingen bij gekomen. Waren er in 1997 in Amsterdam nog 84.000 werkloze werkzoekenden, op 1 januari 1999 waren dat er al veel minder: 66.000. Maar de inzet van het Nieuw Plan Werk blijft nog steeds hard nodig.

De Amsterdamse Werkmonitor (2e kwartaal) komt op donderdag 4 november aan de orde in de Raadscommissie Economische Zaken en Werkgelegenheid. Exemplaren van de monitor zijn te verkrijgen bij Vivian Stuger, telefoon 5522959

Amsterdam, 6 oktober 199

Pb-104 Mechtild Rietveld 552204