Apple introduceert nieuwe generatie iMacs

Datum nieuwsfeit: 06-10-1999
Apple Benelux

Think different.

Apple introduceert een nieuwe generatie iMacs

Nog sneller, nog beter, nog krachtiger, puur design, geheel doorzichtig met talloze nieuwe mogelijkheden: desktop video, AirPort draadloos surfen en koeling zonder ventilator

Bunnik, 6 oktober 1999 - Apple introduceerde vandaag een serie geheel vernieuwde iMac computers, waarmee het bedrijf de revolutionaire trend die een jaar geleden werd ingezet met de originele iMac voortzet. De nieuwe serie omvat de iMac, de iMac DV (waarbij DV staat voor "digitale video") en de iMac DV Special Edition, die is voorzien van een schitterende doorschijnende grafietkleurige behuizing. De nieuwe modellen zijn sneller, krachtiger, gestroomlijnder en stiller en bieden nog eenvoudiger toegang tot het Internet. In Nederland verwachten we de nieuwe iMac vanaf de laatste week van oktober met Mac OS 8.6 en internationaal Engelstalige software. Vanaf midden november worden de eerste nieuwe iMacs verwacht met het gloednieuwe besturingssysteem Mac OS 9.

"Ik ben gewoon verliefd op de nieuwe iMac-het prachtigste product dat Apple ooit heeft gemaakt", aldus Steve Jobs, interim-CEvan Apple. "Desktop videen AirPort draadloze netwerkondersteuning zijn de nieuwste revolutionaire voorzieningen, die nu beschikbaar zijn voor gebruikers thuis en in educatieve omgevingen."

Alle nieuwe iMacs zijn uitgerust met:

* Nog snellere PowerPC G3-processors;

* Standaard 64 MB geheugen, uitbreidbaar tot maximaal 512 MB via een eenvoudig toegankelijke sleuf;

* Een Rage 128 VR 2D/3D grafische versnellingschip voor superrealistische weergave van spellen;

* Een nieuw geluidssysteem dat is ontworpen in samenwerking met Harman Kardon en dat een voor personal computers ongekende geluidskwaliteit biedt;

* Een innovatieve cd-/dvd-rom-sleuf, waardoor schijven gemakkelijker kunnen worden geplaatst en de kans op beschadiging wordt verminderd;

* Koeling zonder ventilator, waardoor het geluidsniveau tijdens gebruik van de iMac wordt teruggebracht tot de helft van dat van concurrerende producten, en het geluid voor de doorsnee gebruiker onhoorbaar is wanneer de iMac niet actief wordt gebruikt;
* Ondersteuning voor Apple's revolutionaire AirPort draadloze netwerkoptie, voor snelle draadloze Internet-toegang vanuit elk gewenste punt thuis of in het klaslokaal;

* Twee USB-poorten, een V.90/56K-modem en 10/100BASE-T Ethernet voor snelle aansluiting op netwerken, kabelmodems en DSL-modems;
* Nog eenvoudiger toegang tot het Internet via de verbeterde Internet-configuratie-assistent.

Naast de bovenstaande functies zijn beide iMac DV-modellen tevens uitgerust met:

* Een dvd-romsleuf, met de mogelijkheid om dvd-films direct af te spelen op het scherpe, heldere 15-inch beeldscherm van de iMac (met een reëel weergavegebied van 13,8 inch), waarbij het geluid wordt weergegeven door het hifi-geluidssysteem van Harman Kardon.
* Twee FireWire-poorten van 400 megabit per seconde voor aansluiting van snelle apparatuur zoals externe schijfeenheden en digitale camcorders (waarvan er tot nu toe reeds meer dan 8 miljoen zijn verkocht);

* Apple's geavanceerde nieuwe iMovie programmatuur, waarmee gebruikers zeer eenvoudig hun eigen films van professionele kwaliteit kunnen maken. iMovie maakt gebruik van de ingebouwde FireWire-poort van de iMac om digitale videobeelden over te brengen van de digitale camcorder naar de iMac. Vervolgens kunnen met behulp van iMovie filmfragmenten worden gerangschikt, speciale effecten worden toegevoegd en muziek en geluid aan de film worden toegevoegd. Vervolgens kan de film worden opgeslagen op de harde schijf van de iMac of worden teruggestuurd naar de camcorder, waarna kopieën kunnen worden gemaakt op een digitale band of een VHS-videoband.

Prijs en beschikbaarheid
De nieuwe iMacs zijn vanaf eind oktober beschikbaar in Nederland met Mac OS 8.6 en internationaal Engelstalige software. De iMacs met Mac OS 9 worden verwacht vanaf midden november en zullen beschikbaar zijn via The Apple Store (www.apple.com/nlstore) en via Apple Resellers. Alle adviesprijzen vermeld in dit persbericht, zijn uitgedrukt inclusief BTW.

De volgende configuraties zijn beschikbaar:
1. iMac (aanbevolen verkoopprijs fl 2.690): 350-MHz processor, 64 MB SDRAM, 512 KB "backside"-cache, Rage 128 VR met 8 MB SDRAM en AGP2X, een 6 GB Ultra ATA-harde schijf, een cd-romsleuf met max. 24-voudige snelheid, een ingebouwde V.90 56K-modem, 10/100BASE-T en twee USB-poorten. De iMac is zontworpen dat geen ventilator nodig is, en is uitgerust met een nieuwe geluidssysteem met Harman Kardon luidsprekers. De iMac is leverbaar in bosbes-blauw. 2. iMac DV (aanbevolen verkoopprijs fl 3.490): dezelfde configuratie als de iMac, maar met een 400-MHz processor, een 10 GB Ultra ATA-harde schijf, een dvd-romsleuf met 4-voudige snelheid en dvd-videoweergave, twee FireWire-poorten van 400 Mbps en iMovie programmatuur. De iMac DV is leverbaar in vijf kleuren: bosbes-blauw, druif-paars, citroen-geel, aardbei-rood en mandarijn-oranje.
3. De iMac DV Special Edition (aanbevolen verkoopprijs fl 3.990): dezelfde configuratie als de iMac DV, maar met 128 MB SDRAM en een 13 GB Ultra ATA-harde schijf. De iMac DV Special Edition wordt geleverd in een schitterende grafietkleurige behuizing.

Websites van Apple:
Voor informatie over Apple Computer: www.apple.com Voor informatie over Apple Computer Benelux: www.apple.com/nl Voor persberichten, achtergrondmateriaal en contactinformatie: www.apple.com/pr

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Margriet Schouten
Public Relations Manager Benelux Region
Apple Computer Benelux b.v.
Kosterijland 42, 3981 AJ Bunnik, Nederland
Tel.:+31 (0)30 - 659 39 62
Fax: +31 (0)30 - 659 38 52
E-mail: (schouten1@euro.apple.com)

Steven Van den Eynde
Outsource, Marketing & Communications
Steenweg naar Alsemberg 912, B-1654 Huizingen, België Tel: +32 (0)2-361-31-20
Fax: + 32 (0)2-361-03-28
E-mail: (steven.van.den.eynde@outsource.be)

Copyright 1999 Apple Computer, Inc. Alle rechten voorbehouden.