Branche-organisatie grondbanken opgericht

Datum nieuwsfeit: 07-10-1999
BRANCHE ORGANISATIE GRONDBANKEN OPGERICHT:
GROND NU LEVERBAAR MET KOMO-CERTIFICAAT

Op 8 september is de BOG ( vereniging Branche Organisatie Grondbanken) opgericht. De BOG bestaat uit een aantal Grondbanken die besloten hebben de handen ineen te slaan om gezamenlijk de kwaliteit van de hergebruiksgrond te waarborgen.

Nadat op 1 juli het Bouwstoffenbesluit in werking is getreden, bestaat bij alle partijen die te maken hebben met grondverzet een grote behoefte aan duidelijkheid over de milieuhygiënische kwaliteit van grond. De Grondbanken die tot oprichting van de BOG zijn overgegaan hebben hiervoor een beoordelingsrichtlijn opgesteld: de BRL 9308. Deze BRL is onlangs goedgekeurd door de Ministers van VROM en V&W. Grond die gekeurd is volgens deze richtlijn verkrijgt het KOMO-attest-met-productcertificaat. Gemeenten (het bevoegd gezag in het kader van het Bouwstoffenbesluit) zijn met dit kwaliteitskeurmerk er van verzekerd dat deze grond aan alle wettelijke eisen voldoet. Nadere keuring is dan niet noodzakelijk, met alle kostenbesparing van dien.

Naast de kwaliteitsborging van grond heeft de BOG zich tot doel gesteld om actief deel te nemen aan de nieuwe beleidsvoming rond grondverzet en bodemkwaliteit. Actief Bodembeheer is hierbij een speerpunt. De leden maken zich onderling sterk voor kennisontwikkeling en -uitwisseling.

Op dit moment zijn de Grondbank Amsterdam, Grondbank Limburg, Grondbank Midden-Gelderland, NV Grondbankcombinatie, Grond- en Reststoffenbank Rotterdam , Grondbank Regio Twente en Grondbank Utrecht lid van de BOG of hebben de intentie uitgesproken dit op korte termijn te worden. De BOG wordt actief ondersteund door het SCG.

Toetreding tot de BOG staat vrij voor elke organisatie die zich beweegt op de markt van grondstromen en bereid is zich te laten certificeren volgens BRL 9308.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met:

Secretariaat BOG
t.a.v. de heer drs. A.J. Orbons