Jaaromzet Navision stijgt met 136% tot ruim NLG 181 miljoen

Datum nieuwsfeit: 07-10-1999
Jaaromzet Navision stijgt met 136% tot ruim NLG 181 miljoen

Markt onderkent software Navision als nieuwe generatie ERP software

Vedbaek, Denemarken/Barneveld, 7 oktober 1999 - Navision Software a/s, een van de toonaangevende aanbieders van bedrijfsbrede oplossingen voor middelgrote bedrijven, heeft bekend gemaakt dat haar sterke groei zich, zoals voorspeld, heeft doorgezet in het afgelopen boekjaar (juli 1998 t/m juni 1999). De omzet nam toe tot 611 miljoen Deense kronen (ongeveer NLG 181 miljoen), een stijging met 136% ten opzichte van het voorgaande boekjaar. In Nederland realiseerde Navision Software een omzet van bijna 8 miljoen gulden, een stijging van 106% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

De winst voor belastingen steeg wereldwijd met 169% tot 128 miljoen DKK (NLG 38 miljoen). De brutowinst is bijna verdrievoudigd: een stijging van 199% tot 86 miljoen DKK (NLG 25,5 miljoen). Het aantal klanten is gestegen tot 34.000 klanten wereldwijd en het distributiekanaal is uitgebreid tot meer dan 800 Navision partners, (630 in ´97-´98). In Nederland heeft Navision het afgelopen jaar 10 nieuwe partners verwelkomd. Voor het komende boekjaar voorspelt het bedrijf een omzetgroei van 50% en een winst na belastingen van 11-14% van de omzet.

Cees Poortman, directeur Navision Software Nederland: "Uiteraard zijn wij zeer tevreden met dit resultaat. De sterke groei die we het afgelopen jaar hebben gerealiseerd is gedeeltelijk veroorzaakt doordat Navision Software a/s de deelname in een aantal landenvestigingen heeft uitgebreid tot 100%. De belangrijkste achtergrond ligt echter in het door de markt onderkennen van de mogelijkheden van Navision Software als de nieuwe generatie ERP software waardoor er een aanzienlijke groei in het aantal klanten heeft plaats gevonden. Ondanks dat de Navision software door de korte implementatietijden een ideale oplossing is voor bedrijven met een millenniumprobleem blijkt dit toch slechts een beperkt gedeelte van de vraag te zijn."

Van de 136% omzetgroei bestaat 88% uit organische groei en 48% uit groei door overnames (dit betreft overnames van locale vestigingen van Navision Software in Duitsland, Groot-Brittannië en Spanje). In totaal komt 80% van de omzet van buiten Denemarken.

Toename kosten
De bedrijfskosten stegen met 168% ten opzichte van het vorige boekjaar tot 93.1 miljoen DKK (NLG 27,6 miljoen). Een reden van deze stijging is de toename van de overnamekosten. Die bedroegen vijftien procent van de omzet van het afgelopen jaar ten opzichte van dertien procent van de omzet in het jaar daarvoor. Ook de kosten van onderzoek en ontwikkeling zijn het afgelopen jaar gestegen met 113% tot 112.1 miljoen DKK (NLG 33,2 miljoen). Als percentage van de omzet zijn deze kosten echter gedaald tot 18% van de omzet in 1998/1999 ten opzichte van 20% van de omzet in het voorgaande jaar.

De verkoop- en distributiekosten zijn met 122% gestegen tot DKK 177.9 miljoen (NLG 52,8 miljoen). Dat is 29% van de afgelopen jaaromzet, twee procent minder dan het percentage van de omzet in het jaar ervoor.

Toekomst
Navision Software is van plan haar groei in het middensegment van de markt voor zakelijke software de komende jaren te continueren. Onderzoeksresultaten van International Data Corporation (IDC) tonen aan dat daar een gemiddelde omzetgroei mogelijk is van 32% per jaar in de periode 1998-2003. Navision Software verwacht in het komende jaar echter een omzetstijging van maar liefst 50%. Die groei denkt zij vooral te realiseren in de bestaande markt. Penetratie in nieuwe markten zal pas na het komende jaar een substantiële bijdrage leveren aan de groei.

Over Navision Software
Navision Software is één van de grootste en snelst groeiende aanbieders van innovatieve bedrijfsadministratieve software voor middelgrote bedrijven en loopt voorop wat betreft haar geavanceerde technologie en onbeperkte flexibiliteit. Navision Software wordt geleverd via een wereldwijd netwerk van Navision Solution Centers, waar gecertificeerde professionals werken aan op de klant toegesneden oplossingen, inclusief training, services en ondersteuning. Navision Software is in 1984 opgericht in Denemarken. Wereldwijd zijn meer dan 31.000 Navision systemen geïnstalleerd in 75 landen. Klanten van Navision Software zijn onder andere: Adidas AG, Akzo Nobel Chemicals, Bang & Olufsen, Mc Donalds, Philips en Reebok. U vindt Navision Software Nederland op Internet op www.navision.nl.

Voor meer informatie:

Navision Software Nederland B.V. Brodeur Schoep & Van der Toorn Ilco van der Bie Ingrid Mooij
Tel: 0342 - 41 14 40 Tel: 020 - 487 40 00
e-mail: (info@navision.nl) e-mail: (ingrid.mooij@svdt.nl)

Het complete jaarverslag van Navision Software kunt u vinden op www.navision.com. Medio oktober 1999 is het gedrukte jaarverslag beschikbaar. Navision Software a/s aandelen zijn genoteerd aan de beurs van Kopenhagen.