Corporaties claimen meer invloed grote-stedenbeleid

Datum nieuwsfeit: 07-10-1999

AEDES VER. WONINGCORPORATIES

Corporaties claimen meer invloed grote-stedenbele

Hilversum, 7 oktober 1999

WONINGCORPORATIES CLAIMEN MEER INVLOED GROTE-STEDENBELEID

.De integrale aanpak in het grote-stedenbeleid wordt door gemeenten vooral met de mond beleden en nog te weinig in de praktijk gebracht. Er zijn kansen gemist.. Dat zei mr. W.D. van Leeuwen, algemeen directeur van Aedes vereniging van woningcorporaties, in Apeldoorn. Daar overhandigde hij aan minister Van Boxtel van Grote Steden- en Integratiebeleid de resultaten van het Aedes-onderzoek Corporaties en gemeenten:partners in de wijkaanpak .

Volgens Van Leeuwen is het sterkste punt van het grote-stedenbeleid de benadering van onderop. Die vraagt om een strategische samenwerking van tal van partijen. In de praktijk echter komt van die benadering van onderop nog (te) weinig terecht. Gemeenten hebben de afgelopen periode essentiële keuzes gemaakt, zonder over die keuzes te overleggen met hun maatschappelijke partners. Daardoor zijn in veel steden kansen gemist en blijkt de integrale aanpak vooral met de mond beleden, maar te weinig in de praktijk gebracht.

Van Leeuwen maakte duidelijk dat de ambities van de Nederlandse woningcorporaties (2,4 miljoen woningen) verder reiken dan .op de voorraad. passen. .Het gaat Nederland in veel opzichten voor de wind, maar degenen die daar niet van kunnen meeprofiteren wonen bijna allemaal in de grote steden. De leefomstandigheden van deze groepen dreigen te worden aangetast door verschijnselen als een toenemende overlast, groeiende gewelddadigheid en rondhangende jongeren. Ook de woningen en voorzieningen in de oude wijken staan onder druk. Ze zijn toe aan een kwaliteitsverbetering en vernieuwing. .Niet om de zittende bevolking weg te saneren en yuppen aan te trekken, maar perspectief te bieden aan de zittende bewoners die door willen groeien in hun eigen wijk., aldus Van Leeuwen.
Corporaties zullen de komende jaren tientallen miljarden guldens investeren in wijkvernieuwingen. Afstemming van investeringen van alle partijen is daarom van groot belang. In de praktijk heeft het daar in de eerste ronde van het grote-stedenbeleid aan ontbroken, blijkt uit het Aedes-onderzoek. Zo waren er corporaties die graag in het grote-stedenbeleid wilden participeren, maar buitenspel stonden omdat de gemeente een speerpuntwijk koos waar de betrokken corporaties helemaal geen woningen hadden. In andere plaatsen was de corporatie bezig met een grootscheepse herstructurering in wijk A, en besloot de gemeente tot extra inspanningen in sociaal beheer in wijk B.

Een ander opmerkelijk onderzoeksresultaat is dat gemeenten vaak tevredener zijn over de samenwerking met woningcorporaties, dan corporaties over de samenwerking met de gemeente. Aedes-directeur Van Leeuwen zocht de verklaring daarvoor in het hokjesdenken van veel gemeenten. .De corporaties worden door de gemeenten aan de bouw- en beheerkant geplaatst en komen alleen in beeld bij de aanpak van leefbaarheid en veiligheid. Veel corporaties daarentegen willen ook graag meepraten over de aanpak van de jeugdproblematiek en het stimuleren van werkgelegenheid in de wijk..

Uit het onderzoek werd verder duidelijk dat in gemeenten die het overlegmodel hanteren alle partijen positiever waren over de samenwerking, dan in gemeenten met een top-down benadering. Het overlegmodel zorgde in eerste instantie weliswaar voor wat vertraging, maar levert nu betere resultaten en tevredener partners op.

Noot voor redacties