Autoverkopen blijven groeien

RAI VERENIGING

Autoverkopen blijven groeien

RAI Vereniging: Autoverkopen blijven groeien

Extra inkomsten voor de overheid leiden niet tot extra uitgaven

De verkoop van personenauto's blijft stijgen. In de eerste negen maanden van dit jaar steeg de verkoop met zo'n 17 procent. In de eerste drie kwartalen zijn in totaal 515.947 personenauto's verkocht. Dat zijn er 74.547 meer dan in dezelfde periode van het vorige jaar.

"Het succes van de autoverkopen legt ook de overheid geen windeieren" aldus Frans van Eijkelenburg van de afdeling Auto's van de RAI Vereniging. Hij constateert met teleurstelling dat de automobilisten van die extra inkomsten weinig terugzien. "Dit jaar ontvangt de overheid ongeveer 1,6 miljard gulden meer aan BPM (belasting op personenauto's en motorfietsen), motorrijtuigenbelasting en brandstof-accijnzen dan in het vorige jaar", aldus Van Eijkelenburg.

Ook de verkoop van bedrijfswagens groeide. In de eerste negen maanden werden 80.710 bestelwagens geregistreerd. Een stijging van bijna 4 procent. De verkopen van vrachtwagens van 3,5 ton en meer zijn, ten opzichte van het absolute topjaar 1998, licht gedaald met 9,6 procent.

Airconditioning in helft van alle nieuwe auto's Van luxe accessoire tot standaarduitrusting. Zo lezen de cijfers van de airco's. Op dit moment heeft 1 op de 2 nieuwe auto's een airco. Dit blijkt uit een onderzoek dat is ingesteld door de afdeling Technische Zaken van de RAI Vereniging. Het succes wordt verklaard door de verbetering van het comfort en de verhoging van de verkeersveiligheid. De verbetering op het gebied van verkeersveiligheid wordt bereikt doordat bestuurders bij een constante, lagere binnen-temperatuur fitter en alerter blijven. Veel auto's zijn tegenwoordig standaard al uitgerust met een airconditioning. In andere gevallen is het tegen een geringe meerprijs leverbaar. Begin 1999 reden er in Nederland naar schatting 570.000 auto's rond met een airco. Aan het einde van dit jaar zullen dat er naar verwachting 820.000 zijn.

Populariteit naar land van herkomst
Het marktaandeel van de Duitse auto's in ons land blijft onveranderd groot. Ruim 41 procent van alle nieuwe auto's komt uit de fabrieken van onze Oosterburen. De tweede plaats is nog steeds in handen van de Franse auto-modellen met 19,3 procent. De Japanse en Koreaanse personenauto's kennen beide groeiende marktaandelen. De Japanse modellen komen op een marktaandeel van 19 procent. Het marktaandeel van de Koreaanse merken groeit naar ruim 4,5 procent in de eerste negen maanden van dit jaar. Het marktaandeel van de Italiaanse modellen blijft stabiel op ruim 6 procent.

Voor meer informatie:

RAI Vereniging: Cees Boutens, tel. 020-504 4949 of 06-53 212 633