Gunistge arbeidsmarkt geeft vrouwen geen extra steun

Datum nieuwsfeit: 07-10-1999

FNV

GUNISTGE ARBEIDSMARKT GEEFT VROUWEN GEEN EXTRA STEUN IN DE RUG

De economische groei van de laatste jaren biedt vrouwen vooralsnog geen extra steuntje in de rug. Ondanks de grote vraag naar werknemers profiteren vrouwen weinig tot niet van de bloeiende situatie. Dit blijkt uit de arbeidsmarktanalyse 'Vrouwenwerk anno 1999' van het FNV Vrouwensecretariaat, die vrijdag 8 oktober wordt gepresenteerd in de Rotterdamse Kuip tijdens de tweede FNV Vrouwenconferentie.

Uit het onderzoek blijkt onder andere dat voor vrouwen geldt dat 'blijven werken' de beste garantie biedt op een goede positie op de arbeidsmarkt. Herintreedsters hebben de beste kansen indien ze hoger opgeleid of tussentijds bijgeschoold zijn. Vinden deze vrouwen een baan, dan is dat meestal in deeltijd, in lager betaalde functies en in dienstverlenende sectoren.
De instroom in de WAO van vrouwen gaat gelijk op met de instroom in de totale arbeidsmarkt. De kans op instroom in de WAO is voor vrouwen echter 1,5 keer zo hoog als van mannen. Redenen hiervoor zijn o.a. de geringere bereidheid van bedrijfsartsen om vrouwen weer aan het werk te krijgen en het verhoogde risico van de vele vrouwen, werkzaam in de gezondheidszorg, op dubbele belasting (fysiek en mentaal zwaar werk).
Functiesegregatie blijft een hardnekkig verschijnsel. Niet alleen is het onderscheid typische mannen- en vrouwenberoepen nog zeer aanwezig (horizontale segregatie), maar ook zijn de aantallen mannen en vrouwen niet evenredig verdeeld over functieniveaus (verticale segregatie). Dit wordt o.a. verklaard door het verschil in opleidingskeuze en door de vooroordelen die bij werkgevers heersen over vrouwen. Ook bestaan er nog steeds sterke salarisverschillen tussen mannen en vrouwen. Nederlands vrouwen zijn in vergelijking met andere Europese vrouwen slecht vertegenwoordigd in hogere posities. Verder komen ook op managementniveau grote loonsverschillen voor. Tot slot blijken vrouwen, als ze eenmaal door de onzichtbare barrière van het glazen plafond zijn gestoten, aanzienlijk vaker dan hun mannelijke collega's het bedrijf na arbeidsconflicten via de achterdeur te verlaten. Het ondoordringbare 'oude-jongens-krentenbrood'-bolwerk lijkt daar debet aan te zijn.

Pluspunten die naar voren komen uit de analyse zijn dat de arbeidsmarktparticipatie van vrouwen sterk is toegenomen en dat hun onderwijsachterstand is ingelopen.

Noot voor de redactie,

Noot voor redacties