Stemmingsbeeld optiebeurs van Amsterdam Exchanges

Amsterdam Exchanges

07 Oct 1999 Ahold en puts Elsevier zorgden voor meeste handel

Stemmingsbeeld optiebeurs van Amsterdam Exchanges

Ahold en Elsevier streden donderdag in een nek aan nek race om het grootste aantal verhandelde contracten op de optiebeurs van Amsterdam Exchanges. Uiteindelijk was de eer voor Ahold met in totaal meer dan 19.000 contracten, vrijwel gelijk verdeeld over calls en puts. De puts oktober 1999/27,22 en 30,00 waren goed voor respectievelijk zo'n 2.000 en 1.600 contracten, terwijl in de call januari 2000/35,00 en de put januari 2000/27,50 achtereenvolgens 1.600 en 1.300 contracten omgingen. Eerder had Ahold bekend gemaakt volgend jaar weer een middelgroot winkelbedrijf in het buitenland te willen overnemen en tevens is het bedrijf van plan zich te gaan bewegen op het vlak van financiële dienstverlening.

Behaalde Ahold meer dan 9% van de totale handel op de optiebeurs, Elsevier zat daar maar net iets onder. Bij dit fonds hadden optiebeleggers een overduidelijke voorkeur voor putopties: 13.000 tegen iets meer dan 5.000 calls. Bijna de helft van de callopties betrof de langlopende serie oktober 2003/10,00. Bij de putopties vond de meeste handel plaats in de series oktober 2003/10,00 en 15,00 en in de serie oktober 2002/13,61.

De AEX-index bracht donderdag 10.000 kopers van putopties in beweging; tevens werden er meer dan 8.000 calls verhandeld. De index die opende op 559,23 kwam rond het middaguur even boven de 560 grens, maar liep in de rest van de middag weer iets terug.

ING en Koninklijke Olie hielden het allebei bij zo'n 17.000 contracten. Bij ING lag de voorkeur duidelijk bij calls (13.000), bij Koninklijke Olie ging het om 9.500 callopties en 8.000 putopties. In ABN AMRO gingen 7.000 calloptie contracten om en 6.000 puts.

Op de optiebeurs werden donderdag in totaal meer dan 220.000 contracten verhandeld, waarvan 117.500 callopties.

Slotstanden indices

* AEX-index:555,77 (vorig slot 554,48)

* Amsterdam Midkap-index:623,91 (vorig slot 616,44)
* Amsterdam Financials Sector index (AFSX):470,74 (vorig slot 473,78 )