Nauwe samenwerking Lufthansa en Spanair

PERSBERICHT - 07 OKTOBER 1999

Nauwe samenwerking Lufthansa en Spanair

Code-sharing op alle vluchten tussen Duitsland en Spanje

Lufthansa en de Spaanse luchtvaartmaatschappij Spanair hebben besloten hun partnerschap uit te breiden. Alle vluchten tussen Duitsland en Spanje en talrijke vluchten binnen Spanje krijgen een gezamenlijk vluchtnummer. Ook gaan beide luchtvaartmaatschappijen na of nauwere samenwerking mogelijk is op het gebied van vliegtuigonderhoud, vrachtvervoer, toerisme, catering en de opleiding van vliegers.

Dankzij de relatie met Spanair krijgt Lufthansa toegang tot één van de belangrijkste strategische markten in Europa. Spanair heeft een uitstekende reputatie in de luchtvaartwereld. Tevens verstevigt Lufthansa zijn positie in Spanje en krijgt de maatschappij via Spanair toegang tot het knooppunt Madrid. Spanair op zijn beurt krijgt toegang tot de Duitse markt en kan profiteren van het wereldwijde luchtnet en de know-how van Lufthansa.

De twee maatschappijen zullen concurreren met andere allianties en de concurrentie in de Europese luchtvaart aanzwengelen. Tegelijk zal het partnerschap de positie van Zuidwest-Europa op de internationale luchtvaartmarkt versterken. Volgens de twee luchtvaartmaatschappijen zal de kwaliteit en service van Spanair gecombineerd met de efficiëntie en technische perfectie van Lufthansa veel voordelen opleveren voor klanten van beide maatschappijen.

In het kader van de samenwerking tussen Lufthansa en Spanair op het gebied van lijnvluchten, zal het aantal code-share vluchten tussen Spanje en Duitsland aanzienlijk worden uitgebreid. Met ingang van de winterdienstregeling per 31 oktober zullen alle 215 vluchten per week tussen de twee landen met een gezamenlijk vluchtnummer worden uitgevoerd.

Hiervan worden 187 vluchten met vliegtuigen van Lufthansa uitgevoerd en 28 vluchten met vliegtuigen van Spanair. Ook de vluchten van Spanair op tien Spaanse steden via Madrid en Barcelona die aansluiten op vluchten van Lufthansa, krijgen een vluchtnummer van Lufthansa. Net als de drie dagelijkse vluchten van Spanair tussen Madrid en Lissabon.

Het voordeel van dit uitgebreide aanbod van op elkaar afgestemde vluchten voor passagiers is dat bij de incheckbalie ook instapkaarten voor aansluitende vluchten worden verstrekt. Verder kunnen passagiers gebruik maken van de lounges van beide maatschappijen op iedere luchthaven. Zowel de deelnemers aan het frequent flyer programma `Miles & More' van Lufthansa als deelnemers aan `Spanair Plus' kunnen op alle vluchten van beide maatschappijen mijlen of bonuspunten sparen en innen.

Als onderdeel van hun Europese strategie gaan Lufthansa en Spanair gezamenlijke vluchten verzorgen vanuit Spanje naar de belangrijkste Europese hoofdsteden. Als eerste stap in deze richting zullen vanaf volgend jaar zomer twee dagelijkse codeshare-vluchten van Barcelona en Madrid naar Parijs worden aangeboden.

Verdere samenwerking

Lufthansa en Spanair bekijken in hoeverre het mogelijk is samen te werken op het gebied van vlootonderhoud met het oog op harmonisatie van onderhoudssystemen, procedures en schema's. Ook op het gebied van luchtvrachtvervoer en toerisme willen beide maatschappijen gaan samenwerken. Afgezien van de al bestaande samenwerking op het gebied van catering in Spanje, gaan Lufthansa en Spanair ook na welke mogelijkheden er zijn voor uitbreiding naar andere regio's met als doel hun aanwezigheid op zowel de nationale als internationale markt uit te breiden. Lufthansa zal volgens plan volgend jaar beginnen met de opleiding van vliegers van Spanair voor de bestelde Airbus A319, A320 en A321 vliegtuigen van Spanair.

Spanair biedt zowel lijn- als chartervluchten aan. De luchtvaartmaatschappij is voor 51 procent eigendom van Teinver, onderdeel van touroperator Marsans, en voor 49 procent van SAS. Vorig jaar vervoerde Spanair meer dan vijf miljoen passagiers. Naast binnenlandse vluchten tussen elf Spaanse luchthavens, verzorgt Spanair ook vluchten naar drie Europese steden en vier bestemmingen in Zuid-Amerika en een directe vlucht naar Washington D.C.

Gezien de uitbreiding van het aantal vluchten tussen Spanje en de `hubs' Frankfurt en München van Lufthansa, verwacht Lufthansa dat het aantal Spaanse passagiers dit jaar met dertig procent zal toenemen. Voor Lufthansa is Spanje één van de tien belangrijkste markten ter wereld en één van de vijf belangrijkste markten in Europa.

Noot voor redacties