Winst in het MKB maakt volgend jaar pas op de plaats

7 oktober 1999
Nummer: 30
Inlichtingen: drs. H.H.M. Peeters en drs. K.L. Bangma

In 2000 neemt de winst in het MKB niet langer toe. Net als in 1999 stijgen de loonkosten komend jaar sterk. Anders dan dit jaar zullen echter ook de prijzen van de overige bedrijfskosten aantrekken. Deze kosten kunnen op de binnenlandse markt slechts beperkt worden doorberekend, terwijl afzetprijzen op de buitenlandse markt zelfs dalen. Deze ontwikkelingen betekenen dat de marge op zowel de binnenlandse als de buitenlandse markt komend jaar daalt. Dit blijkt uit prognoses van EIM over de ontwikkelingen in het MKB in de jaren 1999 en 2000.

Afzetgroei in MKB van 2,75%

Voor het komende jaar wordt een afzetgroei bij het MKB verwacht van 2,75%. Ook groeit de afzet in het buitenland sterk: van 2,75% in 1999 naar 4,75% in 2000. Dit positieve effect op de afzetgroei wordt echter tenietgedaan door een afzwakking van de afzetgroei van zowel de consumptiegoederen als de investeringsgoederen. Voor iedereen in ons land wordt een koopkrachtverbetering verwacht. De vermogenswinsten daarentegen, die in 1999 nog een belangrijke bijdrage aan de groei van de consumptieve bestedingen leveren, zullen volgend jaar geringer in omvang zijn. Hierdoor komt de groei van de consumptieve bestedingen in 2000 per saldo lager uit dan dit jaar. Een afnemende winstgevendheid bij het bedrijfsleven is de belangrijkste oorzaak voor de verminderde groei van de investeringsafzet bij het MKB in 2000.

MKB levert veel nieuwe werkgelegenheid

In 2000 komen er in het MKB 57.000 nieuwe banen bij, wat minder dan voor dit jaar wordt verwacht. In 1999 ligt de arbeidsproductiviteit op een zeer laag niveau. Omdat productie en werkgelegenheid beter op elkaar worden afgestemd, zal de arbeidsproductiviteit komend jaar stijgen.

Bij het MKB in de zakelijke dienstverlening neemt het aantal nieuwe banen sterk toe. Ook de groei van het aantal zelfstandigen is in deze sector groot doordat er in deze sector veel nieuwe bedrijven gestart worden.

Ook bij het MKB in de groothandel komen er volgend jaar veel nieuwe arbeidsplaatsen bij.

Meer informatie

Meer informatie is te vinden in het korte bericht Ondernemen in 2000: Ontwikkelingen in het midden- en kleinbedrijf.