Dorette Corbey rapporteur 'vogelrichtlijn'

Partij van de Arbeid

Jacht op trekvogels
Straatsburg, 7 oktober 1999

PvdA-Europarlementariër Dorette Corbey is deze week door de milieucommissie van het Europees Parlement benoemd tot rapporteur voor de zgn. "Vogelrichtlijn" die met name de jacht op trekvogels binnen het hele gebied van de Europese Unie regelt.

Zij treedt hiermee in de voetsporen van PvdA-voorgangers Maartje van Putten en Hemmo Muntingh, die zich steeds als pleitbezorgers van strikte regels voor de bescherming van trek- en broedperiodes van in het wild levende vogels hebben opgeworpen. Dat zij zich hiermee niet overal populair maakten - zeker niet bij de Franse jagers - is voldoende bekend. De EU-richtlijn in kwestie moet nog steeds voor een tweede lezing aan het Europees Parlement worden voorgelegd en Corbey hoopt dat er een einde komt aan de vertragingstaktieken die de uiteindelijke goedkeuring al jarenlang in de weg staan.

Dat haar geen gemakkelijk parcours wacht moge blijken uit het feit dat zij de benoeming tot rapporteur voor de poorten van de hel heeft moeten wegslepen. Voor de eerste keer hebben de Franse jagers een eigen fractie binnen het Europees Parlement waarmee ook de politieke druk om dit rapport in Franse handen te houden enorm toenam. Een overgrote meerderheid van de milieucommissie (en met name haar Engelse en Duitse leden) heeft dit echter weten te verhinderen.

Voor informatie: Rose Moers - persvoorlichter (tel.00.32.75.663188)