Nederlands kinderrechtenbeleid kritisch besproken

Datum nieuwsfeit: 08-10-1999

DEFENCE FOR CHILDREN INT.

Nederlands kinderrechtenbeleid kritisch besproken

Kinderrechtencollectief Dutch NGO Coalition for Children.s Rights p/a Defence for Children International, Postbus 75297, 1070 AG Amsterdam, 020-4203771

Amsterdam, 6 oktober 1999

Uitnodiging

Nederlands kinderrechtenbeleid kritisch besproken door het VN Kinderrechtcomité.

Het VN Comité inzake de Rechten van het Kind zal op vrijdag 8 oktober 1999 een groot aantal aanbevelingen aannemen waarin de Nederlandse regering wordt aangemoedigd haar jeugdbeleid te verbeteren. Op 4 en 5 oktober 1999 sprak het Comité, dat toeziet op de wereldwijde implementatie van het Verdrag inzake de Rechten van het Kind, met een delegatie van de Nederlandse regering over de integratie van het Verdrag in de Nederlandse samenleving.

Op een persconferentie zal het Kinderrechtencollectief, dat de bespreking van de Nederlandse kinderrechtensituatie samen met 2 jongeren van 16 jaar heeft bijgewoond, de aanbevelingen presenteren en becommentariëren.

De persconferentie vindt plaats op vrijdag 8 oktober om 15.00 uur in het Perscentrum Nieuwspoort, Lange Poten 10 en Den Haag.

Verwacht wordt dat het VN Comité kritische opmerkingen zal maken over de ontbrekende coördinatie van het Nederlandse jeugdbeleid, de aanpak van kindermishandeling, de opvang van minderjarige vreemdelingen, de participatie van kinderen en jongeren op lokaal en nationaal niveau en de voorlichting over kinderrechten aan zowel kinderen als volwassenen.

Uit de zwakke presentatie van de Nederlandse delegatie bij het Comité in Genève blijkt dat er nog het nodige is aan te merken op de implementatie van het VN-verdrag in Nederland. Het is dan ook te verwachten dat het VN Comité met forse kritiek zal komen op de inzet van Nederland.

Graag nodigen wij u uit om aanwezig te zijn op vrijdag 8 oktober.

Nadere informatie bij:

Majorie Kaandorp Maud Drooglever Fortuyn