Minister Zalm heropent 30-jarige lening

MINFIN: MINISTER ZALM HEROPENT 30-JARIGE LENING

PERSBERICHTNR. 99/236 Den Haag 08-10-1999

MINISTER ZALM HEROPENT 30-JARIGE LENING

Overeenkomstig de emissiekalender voor het vierde kwartaal zal aanstaande dinsdag de vervolguitgifte van de 5,5% lening 1998 per 15 januari 2028 plaatsvinden. De storting is op vrijdag 15 oktober 1999 en de aflossing vindt plaats op 15 januari 2028. De uitgifte vindt plaats volgens het toonbanksysteem via de Primary Dealers voor Nederlandse staatsleningen. De Primary Dealers staan vermeld op Reuters DSTAMENU, Bloomberg DSTA en de website van het Agentschap: www.dutchstate.nl. De eerste koers van uitgifte wordt bekendgemaakt op dinsdag 12 oktober 1999 om 10.00 uur en de koers kan daarna doorlopend worden aangepast. Het streefbedrag van deze emissie is 2 à 2,5 miljard euro en komt bij het reeds uitstaande volume van 6,9 miljard euro. De resterende looptijd van deze lening is thans 28,3 jaar.
De financieringsbehoefte van het Rijk in 1999 wordt geraamd op 26,7 miljard euro (ongeveer 58,8 miljard gulden), waarvan 19,1 miljard euro reeds is gedekt.

Omruiloperatie op donderdag 14 oktober.
Zoals reeds eerder is bekendgemaakt, vindt donderdag 14 oktober a.s. een omruiloperatie plaats in de segmenten 2003 en 2005. De omruil geschiedt tegen gelijke effectieve marktwaarde. Voor hulp bij het berekenen van de nominale bedragen kan desgewenst op de website van het Agentschap (www.dutchstate.nl/nl/dsl/omruil.html) een bestand worden opgehaald.

Woordvoerder: drs. S.A.E. Schrover
Tel: 070 - 342 7140