Politiebericht stad Groningen

Vrijdag 8 oktober 1999

Dagelijkse berichten district Groningen / Haren

Auto botst op bromfiets
Een 19-jarige man uit Groningen is donderdagmiddag met knie en handletsel naar een ziekenhuis gebracht. De man werd op de Korreweg aangereden door een 24-jarige automobilist uit Winsum. De automobilist wilde keren op de weg en de bestuurder zag de bromfietser over het hoofd.

Diefstal palingfilet
In de nacht van woensdag op donderdag is ingebroken in een viskraam aan de Geulstraat. De daders kwamen de kraam binnen door een daklicht te forceren. Uit de kraam werd het kasgeld weggenomen en uit de vriezer werd palingfilet ontvreemd.

Inval hennepkwekerij
De politie heeft donderdagmiddag naar aanleiding van een melding een inval gedaan in een woning aan de Jacob Schorerstraat in de stad. In de woning bleek een kleine hennepkwekerij aanwezig te zijn. Er werden ruim 80 planten in beslaggenomen en de kwekerij werd ontmanteld. De 22-jarige bewoner kreeg een proces verbaal.

Eenzijdig ongeval
In de fietstunnel onder het Damsterdiep trof de politie donderdagavond een 23-jarige man uit Groningen aan. De man was met zijn bromfiets in de tunnel gevallen. Getuigen zagen echter kort voor het aantreffen van het slachtoffer twee jongens op een bromfiets wegrijden. Het slachtoffer kon zelf niet verklaren hoe hij op de grond was gekomen. Hij moest zich onder doktersbehandeling stellen met vermoedelijk een hersenschudding en meerdere kneuzingen. De politie zoekt getuigen van het ongeval.

Inbraak in bedrijfspand
Donderdagavond is door de politie een 22-jarige Groninger aangehouden op de Paradijsvogelstraat. De man hield zich op bij een bedrijf waar het alarm overging. Toen agenten een onderzoek instelden op het bedrijfsterrein vluchtte een tweede dader. De politie hield de verdachte aan, die eerst verklaarde pech met zijn bromfiets te hebben. Op weg naar het bureau verklaarde hij betroken te zijn bij de inbraak. De tweede verdachte kon niet meer achterhaald worden.

Diefstal geldkist
Uit een winkel aan het Akerkhof namen twee jongens, tussen de 15 en 20 jaar donderdagavond een geldkist weg. Een van de verdachte leidde een medewerkster van de winkel af, vervolgens greep de tweede verdachte een geldkistje van de toonbank en vluchtte daarmee de winkel uit. In het geldkistje zat een hoeveelheid kleingeld.

Bedreiging van portiers
Op de Grote Markt heeft de politie donderdagavond een 26-jarige stadjer aangehouden. De man was door personeel van een horecabedrijf uit de zaak gezet omdat hij lastig was. Hij uitte bedreigingen naar het personeel. Na zijn aanhouding verzette hij zich hevig en bedreigde hij ook de politieagenten. De man werd ingesloten.
*Ook een 20 en 19-jarige verdachte uit Delfzijl werden op de Grote Markt aangehouden, nadat zij een 33-jarige man hadden mishandeld. Portiers waren getuige van de mishandeling en zij konden de beide verdachten vast houden en overdragen aan de politie. Beide mannen zijn ingesloten. Het slachtoffer deed aangifte.

Taxi rijdt voetganger aan
Op de Grote Markt reed afgelopen nacht een 37-jarige taxichauffeur uit Baflo een 34-jarige man uit Alkmaar aan. De chauffeur wilde keren op de weg en zag daarbij het slachtoffer niet, die juist overstak. Het slachtoffer moest met onbekend letsel naar een ziekenhuis worden gebracht.

Beroving
Een 18-jarige jongen uit Groningen is afgelopen nacht op de Nieuwe Ebbingestraat bijna beroofd. De man werd op straat door twee mannen, een 24-jarige Groninger en een onbekende man, bedreigd met de dood en gevraagd naar zijn portemonnee. Toen hij verklaarde geen geld te hebben en er meerdere voetgangers naderden gingen de verdachten er vandoor. Zij konden even later op aanwijzing van getuigen in de straat worden gepakt. Beide verdachten, waarvan een zijn naam niet wenst op te geven, zijn ingesloten.

Voor nadere informatie; afdeling voorlichting, 050 - 5995010