Politiebericht Eindhoven

Korps: Brabant-Zuid-Oost, plaats: Eindhoven 10/08/99

Persbericht Verkeershandhaving 8 oktober 1999/

Snelheidscontroles

De snelheidscontroles die het team uitvoert, vinden plaats op wegen waar veel ongevallen plaatsvinden. Bij de controles afgelopen week, zijn daarbij 43571 bestuurders gecontroleerd. 4137 bestuurders reden te snel. Zij zijn bekeurd. De hoogste snelheden die afgelopen week zijn gemeten:

- Op de Boschdijk te Eindhoven, (alwaar 70 km/u is toegestaan): 114 km/u, dus 44 km/u te veel.

- Op de Aalsterweg te Eindhoven, (50 km/u toegestaan): 102 km/u, dus 52 km/u te veel.
Een doelstelling bij de controles is dat niet meer dan 10 procent van de bestuurders te snel rijdt. Bij dit controle punt op de Aalsterweg reed in week 29 nog ruim 38 procent van alle passanten te snel. In week 37 was dat 18,5 procent. De afgelopen week was dat 17 procent. Uit onderzoek is gebleken, dat bij een daling van de gemiddelde snelheid, met 5 km/u, het aantal ongevallen met letsel 20 procent afneemt. Dit alles heeft te maken met kortere remwegen en verlaagde botssnelheden.
De eerste radarpaal is ook in gebruik genomen. Het betreft een controlepunt op de Marathonloop. De komende tijd zullen diverse andere palen volgen. De palen bij kruisingen, leggen naast de roodlicht overtredingen ook de snelheidsovertredingen vast. Daarmee wordt bereikt dat bestuurders hun snelheid bij het overrijden van een kruising, aanpassen.

Nieuwe controles

-Provinciale weg 316 (N284) van Eersel naar de Belgische grens;
-Provinciale weg 331 (N272) van Gemert naar Boxmeer. In Eindhoven: de Aalsterweg, de Boschdijk, Karel de Grotelaan en Huizingalaan. Naast deze genoemde locaties, kan en zal er ook op andere plaatsen gecontroleerd worden.
De komende tijd zal ook het alcoholgebruik onder verkeersdeelnemers worden gecontroleerd. Verder zullen de gordel- en helmcontroles onverminderd doorgaan.