Snellere procedures voor civiele rechter

Datum nieuwsfeit: 08-10-1999
Vindplaats 2

RVD/DV

MINISTERRAAD: SNELLERE PROCEDURES VOOR DE CIVIELE RECHTER.....

Ministerie van Justitie
Persbericht Ministerraad
8 oktober 1999

SNELLERE PROCEDURES VOOR DE CIVIELE RECHTER

De rechter krijgt een actievere rol in het burgerlijke proces. Daardoor kunnen de procedures korter worden. Dat is het gevolg van de modernisering van het burgerlijk procesrecht van minister Korthals en staatssecretaris Cohen van Justitie.

In het wetsvoorstel wordt de versnelling van de procedure gerealiseerd door het schriftelijke deel van de procedure te bekorten. Verder moet de rechter steeds waken tegen onnodige vertraging. Hij krijgt daarbij ruimere bevoegdheid om partijen te bevelen stellingen toe te lichten en stukken over te leggen.
De schriftelijke fase van de procedure wordt bekort door zwaardere eisen te stellen aan de dagvaarding en het schriftelijke antwoord daarop van de gedaagde. In plaats van hun kruit droog te houden moeten partijen het geschil meteen duidelijk uiteenzetten in de dagvaarding en het antwoord. Ook moet vermeld worden over welke bewijzen partijen beschikken. Tenzij de rechter anders beslist volgt na het antwoord van de gedaagde een mondelinge behandeling van de zaak op een zitting. Daar kan de rechter nadere vragen aan partijen stellen, waarop verdere argumenten kunnen worden uitgewisseld en waar bezien kan worden of een schikking mogelijk is. Na de zitting wijst de rechter vonnis, tenzij het naar het oordeel van de rechter nodig is dat er (mondeling of schriftelijk) verder kan worden geprocedeerd.

Het wetsvoorstel zal binnenkort worden ingediend bij de Tweede Kamer.

RVD, 08.10.1999

08 okt 99 16:32