Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Promotie: Succesvolle ontwerper hanteert regels creatief

Datum nieuwsfeit: 08-10-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Universiteit Twente

Dienst Voorlichting en Externe Betrekkingen, Postbus 217, 7500 AE Enschede, telefoon (053) 489 4244, E-mail: (b.meijering@veb.utwente.nl)

Succesvolle ontwerper hanteert regels creatief


*vrijdag 8 oktober 1999

promotie drs. J.I.A. Visscher-Voerman, faculteit Toegepaste Onderwijskunde, Design Approaches in Training and Education: a reconstructive study

Van onderwijskundige ontwerpers met een goede reputatie kunnen we veel leren. Dat was het uitgangspunt van drs. J.I.A. (Irene) Visscher-Voerman voor haar promotie-onderzoek. Na een uitgebreide praktijkstudie concludeerde zij dat de meeste ontwerpers liever vanuit oplossingen werken dan vanuit problemen, in tegenstelling tot wat traditionele ontwerpmodellen voorschrijven. Verder blijkt dat ontwerpers veel ontwerpregels onbewust inzetten en als vanzelfsprekend ervaren. Echt vakmanschap is de kunst der regels creatief te hanteren.

Via een uitgebreide exploratieve reconstructiestudie probeerde Irene Visscher boven water te krijgen hoe onderwijskundige ontwerpers met een goede reputatie in de praktijk te werk gaan. Oriënterende interviews met 14 ontwerpers en een literatuurstudie, werden gevolgd door een casestudie in verschillende ontwerpsectoren zoals: schoolboek- en curriculumontwikkeling; ontwerp van educatieve media en van afstandsonderwijs; ontwerp van bedrijfsopleidingen zowel door interne opleidingsafdelingen als door externe bureaus. In een afsluitende workshop werden ontwerpers geconfronteerd met de ontwerpprincipes die Visscher hieruit had gedestilleerd.

Valkuilen

Omdat ontwerpers veelal vanuit een bepaalde expertise ontwerpen kan hun werkwijze volgens Visscher gekarakteriseerd worden als oplossingsgestuurd. Dit in tegenstelling tot traditionele ontwerpmodellen die een probleemgestuurde aanpak voorstaan. De mate van innovatie bepaalt in de praktijk het algemene verloop van de ontwerpprocessen sterk. Gebrek aan tijd of budgettaire problemen zijn nog wel eens reden om specifieke activiteiten, zoals evaluaties, over te slaan.

Visscher formuleerde op basis van haar bevindingen een reeks mogelijke verbeteringen voor bestaande ontwerpmethoden. Ontwerpers starten doorgaans met een beperkte analyse die uitmondt in een projectplan om het project op de rails te krijgen. Deze analyse richt zich op de specificering van de oplossing. Bestaande materialen, kleine prototypen en het doordenken van mogelijke valkuilen passeren hierbij de revue.

Cycli

Formatieve evaluatie is volgens Visscher handig als geïntegreerd onderdeel van de ontwerpersaanpak. Succesvolle ontwerpers hebben dergelijke, vaak informele, evaluatie-activiteiten al zodanig in hun werk opgenomen dat zij ze niet langer als afzonderlijke activiteiten beschouwen. Juist wel als aparte activiteit zien de ontwerpers de anticipatie op de implementatie. Veel aandacht richten zij erop om toekomstige gebruikers en betrokkenen voor te bereiden op hun nieuwe product.

Het creëren van ownership is ook een belangrijke middel om tot een goed eindproduct te komen. Bij vormen van herontwerp zijn veelal minder cycli nodig en kan bijvoorbeeld de analyse-activiteit worden beperkt. Ook concurrent engineering technieken worden volgens Visscher in de onderwijskunde nog niet ten volle benut. Hierbij worden verschillende ontwerpactiviteiten vroegtijdig en voortdurend op elkaar afgestemd.

Het strikt volgen van ontwerpprincipes leidt niet per se tot een goed ontwerp. In één van haar stellingen constateert Visscher dat het strikt volgen van de regels van harmonie en contrapunt evenmin een garantie biedt op een goede compositie. Visscher weet waarover ze praat want twee jaar geleden haalde ze haar praktijkdiploma koordirectie bij Kees Stolwijk aan het Conservatorium in Enschede.

promotoren prof. dr. J.J.H. van den Akker en prof. dr. Tj. Plomp informatie M.A.M. van Zaalen, tel (053) 489 2214 e-mail (m.a.m.vanzaalen@veb.utwente.nl)

© Universiteit Twente 1999
Laatst gewijzigd op 11-10-99.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie